عوامل تاثیرگذار بر تورم سال ۱۴۰۰؛ از رشد پایه پولی تا سرمایه‌گذاری چین

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری چین در کشور صورت بگیرد، تولید و عرضه افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد. همچنین وقتی چین در ایران سرمایه‌گذاری کند عرضه ارز زیاد و در نتیجه نرخ ارز نیز کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی عزتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیش‌بینی روند نرخ تورم در سال جدید اظهار داشت: یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر افزایش نرخ تورم، پایه پولی و حجم پول است که با توجه به شرایط تحریمی تاثیر تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد می‌تواند داشته باشد. از سویی افزایش حقوق و دستمزدها بیش از متوسط ۲۰ درصدی نیز بر افزایش نرخ تورم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: همچنین انتظارات تورمی در جامعه وجود دارد، بطوریکه برخی کارخانجات قیمت کالاهای خود را مثلا تا 30 درصد و بصورت غیرمنطقی افزایش می‌دهند. متاسفانه با توجه به عدم شفافیت و نظارت در حق مصرف کننده اجحاف می‌شود که خود این عامل نیز تاثیر منفی بر تورم دارد.

 این استاد دانشگاه با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ تورم نیز گفت: فشار بیش از حد بر تقاضا به دلیل تورم سال گذشته، می‌تواند در برخی از بخش‌ها موجب کاهش تقاضا و نرخ تورم باشد. همچنین افزایش مراودات خارجی بر کاهش تورم تاثیرگذار است بطوریکه برداشتن تحریم‌ها عامل مهمی خواهد بود. از سویی اگر سند همکاری با چین به زودی عملیاتی شود و سرمایه‌گذاری و ورود ارز به کشور بهبود یابد بر کاهش تورم کمک می‌کند.

عزتی افزود: همین طور امیدهایی که به رشد اقتصادی ما در سال جدید وجود دارد، می‌تواند در این روند تاثیرگذار باشد. بنابراین با مجموعه‌ای از این عوامل می‌توانیم نرخ تورم را پیش بینی کنیم که برداشت بنده این است؛ اگر همه این عوامل با هم رخ دهند نرخ تورم ما بسیار پایین‌تر از نرخ کنونی باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به ویژه اگر تحریم‌ها برداشته شود، مراودات خارجی افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذاری چین صورت بگیرد؛ نرخ تورم به شدت کاهش می‌یابد و حتی به زیر ۲۰ یا ۱۵ درصد هم می‌رسد.

وی تاکید کرد: اما به علت اینکه دلال‌ها و واسطه‌ها، دارایی‌های خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند سعی می‌کنند اجازه کاهش قیمت‌ها را ندهند و در روند کاهشی، اختلال ایجاد کنند. در مجموع اگر همه این عوامل دست به دست هم بدهند، قطعا نرخ تورم می‌تواند تک رقمی هم باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس متذکر شد: اما اگر تحریم‌ها برطرف و روابط خارجی بهتر نشود، می‌تواند تاثیر منفی هم داشته و حتی نرخ تورم به ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز برسد. یعنی روند نرخ تورم به مجموعه‌ای از این عوامل بستگی دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که آیا تحریم‌ها قطعا برداشته می‌شود یا چین سرمایه‌گذاری می‌کند یا خیر؛ اگر این دو انجام نشود ممکن است نرخ تورم بالای ۳۰ درصد باشد.

عزتی در مورد تاثیر سرمایه گذاری چین بر کاهش نرخ تورم گفت: اگر سرمایه گذاری چین در کشور صورت بگیرد، تولید و عرضه افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد. همچنین وقتی چین در ایران سرمایه‌گذاری کند عرضه ارز زیاد و در نتیجه نرخ ارز نیز کاهش پیدا می‌کند، آن نیز می‌تواند تاثیر دیگری بر کاهش نرخ تورم باشد.

وی افزود: البته این موضوع تاثیرات انتشاری نیز دارد یعنی موجب رونق سایر بخش‌ها شده و تولیدات افزایش یابد. بنابراین آن نیز با افزایش عرضه؛ کمک به وفور کالا در کشور می‌کند که باز هم باعث جلوگیری از رشد قیمت‌هاست.

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 13301

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha