وضعیت خوب نیست؛ ریزش بورس برخی کارگزاری‌ها را نزدیک به ورشکستگی کرد

میرصانعی دبیر کانون کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: وضعیت کارگزاری‌ها در حال حاضر خوب نیست و بسیاری از آن‌ها در حال زیان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تتحلیل بازار؛ روح الله میرصانعی دبیر کانون کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: با کاهش حجم معاملات بسیاری از کارگزاری‌ها دچار زیان شدند و برخی از کارگزاری‌های بزرگ اعلام کردند که درآمد آن‌ها به سختی جوابگویی هزینه‌ها است.

او امسال را سال سختی برای صنعت کارگزاری پیش‌بینی کرده است و از سازمان بورس درخواست دارد که کارگزاری‌ها را از  ۳۷ درصد کارمزد معاملاتی که باید به صندوق توسعه واریز  شود، معاف کنند.

با کاهش میزان حجم معاملات و رسیدن آن تا یک میلیارد، میزان درآمد کارگزاری‌ها به شدت کاهش پیدا کرد، تا جایی که این صنعت در حال زیان است. درآمد اصلی کارگزاری‌ها از کارمزد معاملات است که در سال گذشته دولت به منظور تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس ۲۰درصد از کامزد کارگزاری‌ها را کاهش داد.

کارگزاری‌ها در حال ورشکستگی

میرصانعی در مورد وضعیت کارگزاری‌ها در دوران ریزش بازار گفت: آماری رسمی که اعلام کنم چه تعداد کارگزاری دچار زیان شدند وجود ندارد اما طبق گزارشاتی که کارگزاری‌ها ارسال می‌کنند زیان ده بودن این صنعت در شرایط کنونی صحت دارد.

او می‌گوید: در سال ۹۹ با رشد بازار سرمایه کارگزاری‌ها بخشی زیادی از درآمد خود را برای توسعه زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری کردند  و سود خوبی هم در سال گذشته کسب کردند اما در سال ۱۴۰۰ با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش میزان درآمد آن‌ها دچار زیان شدند.

دبیر کانون کارگزاران سازمان بورس با بیان اینکه امسال کارگزاری‌ها زیان ده هستند، گفت: برخی از کارگزاری‌های بزرگ اعلام کردند که درآمد آن‌ها به سختی پوشش هزینه‌ها را می‌دهد.

بر اساس معاملات صورت گرفته در سه ماه ابتدای سال ۹۹، مجموع کارگزاری‌ها، روزانه بیش از ۳هزار ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد از بازار سرمایه کسب می‌کردند.  طبق قانون باید از هر کامزد ۳۷.۵ درصد آن به صندوق توسعه واریز شود و با کاهش ۲۰درصدی کارمزدها در سال گذشته حدود ۵۰ درصد از درآمد کارگزاری‌ها از محل کارمزد کاهش پیدا کرده است.

میرصانعی برداشت ۳۷.۵ درصد از کامزد کارگزاری‌ها به صندوق توسعه را سبب فشار بر نقدینگی در این صنعت می‌داند و می‌گوید: عملا با واریز این میزان از کارمزد به صندوق توسعه این مبلغ از دسترس کارگزاری‌ها خارج می‌شود، بنابراین از دولت درخواست داریم که برای حمایت از کارگزاری‌ها در این شرایط بازار، آن‌ها را از دادن ۳۷.۵ درصد کارمزد به صندوق توسعه معاف کنند.

او  از افزایش قیمت خدمات شرکت‌های او ام اس‌ها اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها به خاطر انحصاری عمل کردند در طی یک سال خدمات خود را بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش دادند، همچنین افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی حقوق هم به هزینه‌های دیگر کارگزاری‌ها افزوده شده، اما درآمد آن‌ها با توجه به کاهش معاملات پایین آمده است که حتی با معاف شدن کارگزاری‌ها از پرداخت ۳۷.۵ درصد کارمزد به حساب صندوق توسعه، درآمدها به سختی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه میزان حجم معاملات با تعداد ۴۷۶ هزار معامله به ۶ میلیارد و ۴۵۴ میلیون واحد رسید که نسبت به سه شنبه تغییراتی اندکی داشته، اما نسبت به دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه این عدد با تعداد ۳۰۹ هزار معامله دو برابر شده است. این در حالی است که تعداد معاملات در همین تاریخ در سال گذشته ۶۵۶ هزار معامله بود.

وضعیت کارگزاری‌ها خوب نیست

شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه  هم با تاکید به وضعیت زیان ده بودن برخی از کارگزاری‌ها گفت: کارگزاری‌هایی که درآمد خوبی داشتند در حال حاضر تنها می‌توانند هزینه‌های خود را پوشش دهند اما مابقی وضعیت خوبی ندارند.

او می‌گوید: با روند کاهش بازار سرمایه، صنایع وابسته به بازار هم دچار زیان می‌شوند و صنعت کارگزاری هم به خاطر وابستگی به درآمد کارمزدها از وضعیت بازار تاثیر می‌گیرد.

گزارشات صورت مالی کارگزاری‌ها به صورت سالانه منتشر می‌شود و در حال حاضر آنچه به عنوان گزارش کارگزاری‌ها وجود دارد، برای سال ۹۹ است اما با توجه به گفته مدیران کارگزاری‌ها، این صنعت در سال در صورت تداوم این شرایط بدتری خواهد پیدا کرد.

شریفی‌نیا وضعیت بازار را بعد از انتخابات مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: بعید می‌دانم بعد از انتخابات فرصت خرید سهم وجود داشته باشد. بهترین زمان خرید سهام در دوران منفی بازار صورت می‌گیرد.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 14231

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha