خرید تنها وظیفه بازارگردان نیست!

کارشناس بازار سرمایه گفت: نمادهایی که بازار گردان دارند، معاملاتشان روان و بهتر انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سهامداران از کجا متوجه شوند کدام نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان هستند؟، بیان کرد: طبق مصوبه همه شرکت‌های بورس و فرابورس ملزم به داشتن بازار گردان هستند و در این رابطه پیگیری‌هایی انجام شد، اما متاسفانه در عمل منابع تخصیص داده شده کفایت فشار فروش را نمی‌کرد.

وی افزود: یعنی در بعضی از موارد شرایطی باعث به وجود آمدن فشار عرضه شد، که در این شرایط بازار گردان‌ها عقب نشینی کردند که تا حدودی می‌توان به آن‌ها حق داد.

رضا پور اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که فعالیت سهامداران عمده شرکت‌ها گاهی مخالف با سرمایه گذاری و تخصیص منابع بود و شرکت‌ها برای جبران کمبود کسری نقدینگی ملزم شده اند که قسمتی از منابع خود را به بازار گردان اختصاص دهند و خرید توسط سهامداران عمده شرکت‌ها صورت بگیرد که این امر برای بسیاری از شرکت‌ها میسر نبود، بنا به علتی که گفته شد انتظاراتی که از بازار گردان‌ها در فرابورس و بورس داشتیم، حاصل نشد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در سامانه کدال قسمت فرآیند شیوه بازاریابی نمادهایی که بازارگردان دارند اطلاع رسانی شده است، یعنی سهامداران می‌توانند اطلاعات مربوط به بازار گردان‌ها را در کدال دنبال کنند.

رضا پور در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی بازار گردان‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟ تشریح کرد: به دلیل کسری و کمبود منابع مالی، حجم زیاد فروش و اینکه منابع مالی کفایت نمی‌کند، بازار گردان‌ها نمی‌توانند، به تعهدات خود عمل کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تفاوت نمادی که بازار گردان دارد با نمادی که بازار گردان ندارد در چیست؟ تصریح کرد: تفاوت بین عملکرد بازار گردان‌ها مهم است، اما عملکرد نماد شرکت‌هایی که بازارگردن دارند، به علت زیاد بودن فشار فروش وعدم نقدینگی نیز نتیجه خوبی نداشته است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که بازار گردان نقش به تعادل رساندن را دارد و وظیفه اش فقط خرید نیست بلکه باید فروش هم داشته باشد.

رضا پور بیان کرد: با توجه به شرایط، هنوزهم سهام‌هایی را داریم که افت متناسب با شرایط فعلی را نداشته اند، پس در اینجا بازار گردان‌ها هر چه قدر هم بخرند باز با صف فروش مواجه می‌شوند، دراین زمان بازار گردان نمی‌تواند هم بخرد و هم بفروشد، تا منابع آزاد شود، پس منابع کفایت مدیریت و خرید کل سهام را نمی‌کند، به همین علت بازار گردان‌ها عقب نشینی می‌کنند، که در این جا لازم است با تدبیرهایی در بازگشایی، ایجاد رفع گره معاملاتی وافت شدید قیمت‌ها بازار گردان‌ها را ترغیب کنیم.

وی گفت: به صورت کلی نمادهایی که بازار گردان دارند، معاملاتشان روان و بهتر  انجام می شود.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 15978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha