با فرآیند جدید صدورکارت بازرگانی گرفتاری‌ مردم بیشتر شده است

سیاست جدید دولت از ابتدای مرداد امسال، موجب شد تا متقاضیان دریافت کارت بازرگانی، اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، سامانه‌ای که مشکلات موجود در آن انتقادات گسترده بخش خصوصی را نیز در پی داشت. 

گروه استانهای پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ;با اعمال سیاست‌های اصلاحی صدور کارت بازرگانی، بسیاری از افرادی که در شرف واردات و صادرات کالا بودند، با تاخیر در دریافت کارت بازرگانی و شرایط جدید صدور کارت، موفق به واردات و صادرات نشدند و برای این افراد ایجاد مشکل شده است.
در حالیکه تا پیش از مردادماه امسال متقاضیان کارت‌های بازرگانی جدید باید با ثبت اطلاعاتشان در سامانه هوشمند اتاق بازرگانی ایران، پس از طی مراحل قانونی، کارت خود را دریافت می‌کردند، اما از ابتدای مردادماه، کار به شکلی دیگر تغییر یافت.

سیاست جدید دولت از ابتدای مرداد امسال، موجب شد تا متقاضیان دریافت کارت بازرگانی، اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، سامانه‌ای که مشکلات موجود در آن انتقادات گسترده بخش خصوصی را نیز در پی داشت. 

طی سالیان اخیر و با به وجود آمدن بحث‌هایی درباره کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یک بار مصرف باعث شد تا طرح تغییر در مکانیزم صدور کارت‌های بازرگانی مطرح شود و در این بستر بحث انتقال صدور کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت نهایی شود.

پس از تغییر شکل کار به شیوه جدید،  بر اساس گزارش هایی که از سوی اعضای اتاق بازرگانی مطرح شده، این سامانه در روزهای ابتدایی خود به دلیل مشکلات سیستمی امکان صدور کارت‌های بازرگانی جدید را نداشته است و لذا با تاخیر و کندی صدور کارت بازرگانی،  بسیاری از تجار امکان نهایی کردن درخواست‌های خود را نداشته‌اند.

مشکلات ناشی از کارت بازرگانی سابقه طولانی دارد؛ برای نمونه  در چند سال گذشته که ممنوعیت واردات برای برخی کالاها ایجاد شده بود و از طرف دیگر تنها به برخی کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفت، عملا رانت‌های گسترده‌ای در زمینه کارت بازرگانی به وجود آمده بود و لذا مشکلات عدیده در این بخش، موجب شد تا سیاست‌های اصلاحی برای صدور کارت بازرگانی تنظیم و اعمال شود.

آن‌طور که مشخص است مصوبه‌های جدید برای مدیریت کارت‌های بازرگانی  قرار است شر یکبار مصرف بودن این کارت‌ها را کم کند، اما موفقیت این طرح  را تنها طول زمان نشان می‌دهد و باید برای اثبات این ادعا، به انتظار بنشینیم.

عبدالله مهاجررئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص اصلاح سیاست‌های صدور کارت جدید بازرگانی طی سال‌جاری، اظهار کرد: در گذشته، ثبت نام اولیه اعضا از سوی اتاق بازرگانی انجام می‌شد که در فرآیند جدید، ثبت نام اولیه به سازمان صمت استان‌ها واگذار شده است.

وی افزود: پس از ثبت‌نام اولیه توسط سازمان صمت، جهت طی مراحل بعدی به اتاق بازرگانی عودت داده می‌شود و اتاق بازرگانی در مرحله بعدی ظرفیت سنجی و اهلیت سنجی می‌کند و اگر درخواست متقاضی از سوی اتاق مورد تایید قرار گرفت، برای او کارت بازرگانی صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: در تمامی استان‌ها، صدور کارت بازرگانی با فرآیند جدید و اصلاحی، لازم الاجرا است و در استان مازندران نیز با سیاست‌های اصلاحی جدید، کارت‌های بازرگانی برای متقاضیان صادر خواهد شد.
مهاجر عنوان کرد: در واقع، استحقاق فرد متقاضی جهت دریافت کارت بازرگانی برعهده اتاق‌های بازرگانی است که این اهلیت، پس از بررسی جامع و کامل از سوی اتاق، محرز می‌شود.

وی میزان درخواست کارت بازرگانی در استان مازندران را بیش از ۱۰۰ تقاضا اعلام کرد و افزود: از آمار رسمی هزار درخواست اعلام شده طی شهریورماه در سطح کشور، نزدیک به ۱۰ درصد تقاضا، مرتبط با استان مازندران است که تاکنون بیش از نیمی از این درخواست‌ها، منجر به صدور کارت نشده است و با توجه به شکل جدید کار، در دست بررسی قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، با اشاره به مشکلات فنی و زیرساختی صدور کارت بازرگانی با فرآیند اصلاحی، تصریح کرد: متاسفانه، سیستم و مسائل فنی سامانه صدور کارت با فرآیند جدید دارای اشکالاتی است، سیستم ایراد دارد و سامانه‌ها به درستی، کار خود را انجام نمی‌دهند.
این مسئول، اضافه کرد: در خلال این دو تا سه ماه که کار اصلاح فرآیند صدور کارت جدید بازرگانی در حال پیگیری بود، تعداد کمی صدور کارت، حداقل ممکن بود که مربوط به اشکالات خود سامانه است.

مهاجر گفت: از آن‌جا که سامانه صدور کارت، جدید است و در گذشته کار در اختیار اتاق بازرگانی بوده، لذا جابه‌جایی‌ها کمی کار را در ابتدا کند کرده است و در ادامه با رفع اشکالات، تسریع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که شما سیاست‌های اصلاحی جدید صدور کارت بازرگانی را موفق ارزیابی می‌کنید یا خیر، اذعان کرد: در گذشته تمامی اتهامات مرتبط با تخلفات صدور و استفاده از کارت بازرگانی به سمت اتاق بازرگانی نشانه گرفته می‌شد، در واقع با این سیاست، اهلیت همچنان در اختیار و عهده اتاق است و در اختیار سازمان صمت نیست؛ ثبت نام اولیه به سازمان صمت واگذار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، اضافه کرد: ما در این مسئله، نگاه‌مان این بود که یا اتاق بازرگانی متولی شود و یا سازمان صمت، ولی شکل کار را به این صورت دیدند که ثبت نام اولیه با سازمان صمت باشد و تشخیص اهلیت با اتاق بازرگانی.

مهاجر متذکر شد: آنچه مسلم است با آغاز فرآیند جدید صدرو کارت بازرگانی و اشکالاتی که در سامانه وجود دارد، مشکلات و گرفتاری‌های مردم، زیاد شده است؛ ما معتقدیم ابتدا باید زیرساخت‌ها، آماده می‌شد و سپس کار ثبت‌نام و تغییرات انجام می‌شد؛ لذا همزمانی این دو مسئله، کمی دردسرساز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، مطرح کرد: متاسفانه با این شکل کار، در حال حاضر بسیاری از افرادی که در شرف واردات و صادرات کالا بودند، با تاخیر در دریافت کارت بازرگانی و شرایط جدید صدور کارت، موفق به واردات و صادرات نشدند و برای این افراد ایجاد مشکل شده است.

مهاجر یادآور شد: خیلی از افرادی که کارهایشان برای واردات و صادرات انجام شده بود و در آستانه واردات و صادرات کالا بودند با اجرای این طرح، ناکام ماندند و کارشان انجام نشد و متحمل خسارت شدند که این امر ایراد و ضعف کار است.

به گفته وی، بسیاری از کالاهای این افراد در گمرکات قرار دارد و به دلیل اینکه کارت بازرگانی برایشان به موقع  صادر نشده است، کالایشان در انبارهای گمرک مانده و نتوانستند وارد یا صادر کنند 

۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۴
کد خبر: 1978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha