بازار ســـهام محکوم به رشـــــد است/برخی کارگزاری‌ها موج فروش ایجاد می‌کنند/ بــازار ســـرمایه برای فروشندگان سهام در این روزها یوم الحسرت می‌شود!  

نادر جزایری گفت: عرضه دارایی شرکت‌ها در پایان سال مالی باعث افزایش حجم عرضه‌های بازار می شود و در کنار این موضوع، سهامداران به بازار بدبین و بی اعتماد هستند. تقارن این دو اتفاق باعث شده تا خریداران بالقوه سهام، حاضر به تحمل ریسک نباشند و تا معلوم شدن تکلیف نهایی بازار اقدام به سرمایه گذاری نکنند.البته می توانیم انتظار داشته باشیم که به زودی بازار سهام به روند صعودی خود بازگردد.

نادر جزایری مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: مشکل اصلی بازار سهام، عدم پویایی است که به علت نبود اطمینان و بی اعتمادی سهامداران نسبت به جو کلی بازار به وجود آمده است.  

جزایری افزود: بازار سهام به قدری جذاب و چالش برانگیز است که اگر سهامداران اطمینان خاطر نسبی از وضعیت آن پیدا کنند، اقدام به خرید و سرمایه گذاری می کنند. در واقع با روشن شدن سیاست‌های کلی اقتصادی و سیاسی دولت و عدم اخذ تصمیمات خلق الساعه توسط آنها، تقاضا در افرادی که پتانسیل پذیرش ریسک های کلی بازار را دارند، افزایش پیدا می کند و بازار سهام مجدد پویایی خود را باز می یابد.  

وی گفت: مهمترین اصل برای پشت سر گذاشتن افت‌های بازار و جبران این موضوع، امنیت فکری است. سهامداران بازخورد بدی را طی چند ماه اخیر از بازار داشتند که همین مسئله باعث ترس و دلسردی سرمایه گذاران شد. البته اگر دولت مردان بتوانند شفافیت و اطمینان به بازار باز گردانند، تمامی این موضوعات به طور حتم حل خواهد شد.به بیان دیگر ورود جریان سنگین نقدینگی به بازار می تواند تمام دست‌اندازها و مشکلات را رفع کند.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا اضافه کرد: دولت باید شفافیت لازم را به وجود آورده و سپس اجازه بدهد تا با گذر زمان بازار خودش پویایی مدنظر را به دست بیاورد و خود را پیدا کند.  

وی در تشریح علت افت‌ روزهای اخیر بازار سهام، بیان کرد: اصولا در دوره سال مالی شرکت‌ها، بازار سهام با افت رو به رو می شود. تاریخ سررسید سال مالی اکثر کارگزاری‌ها در ۳۱ شهریور است و بسیاری از آنها برای تسویه اعتبارات و تسهیلات خود اقدام به عرضه می کنند.  

جزایری ادامه داد: البته سازمان بورس و اوراق بهادار الزامی برای تسویه آنها در این دوره قرار نداده اما این اقدام آنها جزء تصمیمات سیستماتیک خود کارگزاری‌هاست. در حقیقت شرکت ها ترجیح می دهند که در پایان سال مالی منابع را بازگردانند و در اوایل مهرماه دوباره منابع موجود را تزریق کنند.  

وی ابراز کرد: بنابراین عرضه دارایی شرکت‌ها در پایان سال مالی باعث افزایش حجم عرضه‌های بازار می شود و در کنار این موضوع، سهامداران به بازار بدبین و بی اعتماد هستند. تقارن این دو اتفاق باعث شده تا خریداران بالقوه سهام، حاضر به تحمل ریسک نباشند و تا معلوم شدن تکلیف نهایی بازار اقدام به سرمایه گذاری نکنند.  

جزایری افزود: به نوعی بازیگر اصلی بازار سهام در این مقطع زمانی را چالش پرداخت تسهیلات و اعتبارات بوده که باعث ایجاد موج فروش شده است. در حال حاضر اثرگذاری و نقش دلار برای تحرک و رشد بازار به حاشیه رفته است. همان طور که می بینیم رشد دلار در روزهای اخیر موجب تحت تاثیر قرار گرفتن تعداد محدودی از شرکت‌ها شده است. بازار سهام محدود به دلاری محورها نیست و تنها عدم اطمینان و ترس سهامداران بازار را با چالش رو به رو میکند. 

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا تشریح کرد: حجم نقدینگی در روزهای اخیر خوب بوده و این موضوع نشان می دهد که بازار سهام برای رشد پتانسیل دارد. مطمئن هستم که با بهبود اوضاع کلی، بازار حرکت خود را آغاز می کند.

جزایری در تکمیل سخنان خود در رابطه با تاثیر فروش دارایی توسط کارگزاری‌ها، گفت: با ایجاد این موج، نقطه حساسیت و بی اعتمادی سهامداران پررنگ‌تر شده و سهامداران از خرید دست می کشند اما با همه این تفاسیر حجم خرید در روزهای گذشته بد نبود. ترس و هیجان سهامداران باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را به قیمت بسیار پایینی عرضه کنند و در همین بین افراد آگاه به امور نمادهای مدنظر خود را در قیمت‌های جذاب خریداری کردند.  

وی تصریح کرد: اکنون سهامداران بالقوه بازار منتظر روشن شدن اوضاع کلی هستند. گمان می کنم تا دو الی سه روز آینده بحث تسویه تسهیلات و تامین نقدینگی به اتمام رسیده و مورد خاصی دیگری بازار سهام را با چالش مواجه نکند.  

جزایری تشریح کرد: این فرآیند و پروسه طبیعی بوده و اتفاق بدی تلقی نمی شود. بازار سهام ما محکوم به حرکت است چراکه وضعیت قیمتی سهام، برآورد گزارش‌های مالی شرکت‌ها، نگاه ویژه و تمرکز سازمان بورس به حمایت از سهامداران، روند مذاکرات و ارتباط با دنیا و... همگی در شرایط خوبی بوده و روند رضایت‌بخشی دارد. بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که به زودی بازار سهام به روند صعودی خود بازگردد.  

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد به سهامداری می‌کنید؟ پاسخ داد: بله. فروش در چنین شرایطی اصلا معنی ندارد و سهامداران زیان خود را در هیچ جای دیگری بجز بازار سرمایه، نمی توانند جبران کنند. بازار سهام در این محدوده قیمتی بسیار جذاب بوده و با توجه به شرایطی که می بینم، بازار سهام برای افرادی که عجولانه و هیجانی اقدام به عرضه کردند، به زودی یوم الحسرت می شود! سرمایه گذاران باید به سهامداری توجه داشته باشند و تمرکز خود را از سهام بازی دور کنند؛ اگر فردی پیش‌تر اقدام به خرید کرده و زیانی متحمل شده، اکنون زمان مناسبی برای میانگین کم کردن است.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا درمورد گروه‌های مناسب سهامداری، توضیح داد: در حال حاضر سهام ریالی محور گزینه مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند. گروه‌هایی همانند خودرو قطعات، تجهیزاتی‌ها ظرفیت رشد بیشتری دارند چراکه شرکت‌های بزرگ ارزان و نقدشونده‌ای هستند. به هر حال پتانسیل صعود از یک نقطه‌ای آغاز می شود و این گروه‌ها ریزش قابل توجهی را داشتند، زمینه تحرک و رشد بیشتری را دارند.

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
کد خبر: 20172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha