با عملکرد قابل قبولی که از گزارشهای ۶ ماهه شرکت‌ها منعکس می‌شود بازار سمت و سوی بهتری پیدا خواهد کرد/پیشنهاد سهامداری یکساله و دوری از عرضه‌های هیجانی داریم/ ۳ اهرم رشد بر بازار سهام موثرند

مدیرعملیات صندوق‌ها و سبدهای تامین سرمایه بانک ملت گفت: با نظر برعملکرد قابل قبولی که از گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها منعکس می‌شود، به نظر می رسد بازار سمت و سوی بهتری پیدا خواهد کرد و با وجود شرایط مثبت در تولید و فروش صنایع بورسی، نمی توان انتظار افت و یا ریزش برای بازار سرمایه در ماه‌های آینده داشت.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  بورس تهران در دو جهت مختلف حرکت می کند. گروهی بر مبنای تحلیل محوری و با توجه خاص به عملکرد شرکت ها در نیمه نخست سال فعالیت می‌کنند و گروهی دیگر تمرکز بر شایعات پیرامون بازار داشته و تحت تاثیر فضای روانی حاکم در سمت عرضه حضور دارند. در این بین عواملی همچون انتشار گزارش های خوب ۶ ماهه شرکت‌ها می‌تواند دلیلی خوبی برای سرمایه گذاری سهامداران در ماه‌های آینده باشد.

رسول رحیم نیا مدیرعملیات صندوق‌ها و سبدها تامین سرمایه بانک ملت و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  نفت جهانی در هفته اخیر موفق شد تا سطح مقاومت ۷۵ دلار را بشکند و به حدود ۷۸ دلار برسد. هرچند که این رشد قیمتی امری مثبت محسوب می شود و شاید تاثیر کوتاه مدتی بر معاملات داشته باشد اما به طور کلی تفاوت فاحشی در قیمت‌ آن به وجود نیامده و نمی توانیم بگوییم که این اهرم در مثبت شدن بازار سهام تاثیر زیادی داشته است.

رحیم نیا ادامه داد: قیمت نیز یکی از فاکتورهایی است که همواره تاثیر بسزایی بر بازار سهام گذاشته است و با توجه به توافق‌های عضویت ایران در پیمان شانگهای و خوش بینی برای مذاکرات برجام، به نظر می رسد که نرخ دلار نیز به سوی روندی تثبیتی پیش برود و در همین محدوده قیمتی باقی بماند. این ثبات قیمتی به خودی خود می تواند اثر زیادی بر ترغیب سهامداران به سرمایه گذاری داشته باشد.

مدیرعملیات صندوق‌ها و سبدهای تامین سرمایه بانک ملت ادامه داد: در حال حاضر با گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی رو به رو هستیم و با شدت گرفتن انتشار این گزارش‌ عملکردها در سامانه کدال، سرمایه گذاران نیز توجه بیشتری به ارزندگی سهام خواهند داشت و تا هفته آتی تمام این گزارش‌ها قابل مشاهده و بررسی می شود.

وی تشریح کرد: با انتشار اخبار مربوط بر عملکرد شرکت‌های بورسی، شاهد هستیم که درمورد شرکت‌هایی که عملکرد خوبی در نیمه نخست سال داشتند، صف‌های خرید در نماد آنها به وجود می آید و در مقابل نیز در برخی از مواد معدود که گزارش عملکرد شرکت جذابیت کافی برای جذب سهامداران را نداشته، شاهد صف فروش هستیم.

رحیم نیا مطرح کرد: با نظر برعملکرد قابل قبولی که از گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها منعکس می‌شود، به نظر می رسد بازار سمت و سوی بهتری پیدا خواهد کرد و با وجود شرایط مثبت در تولید و فروش صنایع بورسی، نمی توان انتظار افت و یا ریزش برای بازار سرمایه در ماه‌های آینده داشت. گمان می کنم بازار سهام به زودی مسیر صعودی ولو آهسته خود را پیش خواهد گرفت.

مدیرعملیات صندوق‌ها و سبدها تامین سرمایه بانک ملت بیان کرد: شرایط برای رشد بازار سهام فراهم است. از منظر تحلیل تکنیکالی نیز روز گذشته شاخص کل بورس توانست رقم یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد را پس بگیرد که این سطح حمایت مهمی برای شاخص به حساب می آید. مقاومت بعدی شاخص کل بورس یک میلیون و ۴۸۰هزار و یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است.

وی ابراز کرد: به طور کلی می توان گفت تمام عوامل موجود به نفع بازار سرمایه بوده و شرایط امیدوارکننده است. سهامداران در بلندمدت می توانند سود خوبی از بازار سهام کسب کنند. در صورت سرمایه گذاری در بازه یکساله، سهامداران می توانند سودی از بیشتر از سپرده و بهره بانکی از بازار سهام کسب کنند. بنابراین به آنها پیشنهاد سهامداری و دوری از عرضه‌های هیجانی دارم.

رحیم نیا گفت: درمورد این پرسش چه چینشی برای پرتفوی پیشنهاد می دهید؟ پاسخ داد: باتوجه به شرایط کنونی فکر می کنم سبد دارایی سهامداران باید ترکیبی از نمادهای ریالی و دلاری باشد و نیاز است تا با یک توازن مشخصی، بخشی از دارایی خود را به دلاری محورها و بخش دیگر را به نماد ریالی اختصاص بدهند. فکر می کنم گروه‌های دارویی و غذایی پتانسیل رشد بیشتری را داشته و برای سرمایه گذاری مناسب است.

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 20391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha