چه کسانی مخالف واردات خودروی دست دوم خارجی هستند؟/تداوم روند موجود اجحافی است در حق مردم/خودروهای خارجی تولید پنجاه سال پیش همچنان کار می کنند اما بدنه خودروهای تولید ملی با فشار دست فرومی رود!

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کاهش نرخ خودرو طی روزهای گذشته ناشی از عامل بیرونی یعنی تصویب واردات خودروی دست دوم خارجی است.کسانی که نسبت به واردات خودروی خارجی دست دوم انتقاد دارند به خوبی می دانند خودرهای خارجی تولید پنجاه سال پیش همچنان کار می کنند در حالی که بدنه برخی خودروهای تولید ملی با فشار مشت دست فرو می رود!

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص موضوع چرایی کاهش نرخ خودرو بخصوص ریزش قیمتی در خودروهای خارجی گفت: در عین اینکه بخشی از کاهش قیمت خودرو ناشی از رکود حاکم بر بازار است و عدم قدرت خرید مردم نیز در این موضوع بی تاثیر نیست، اما به نظر می رسد برخی تلاش می کنند تا در حاشیه کاهش انتظارات تورمی و رکودی که بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده موضوع واردات خودروی دست دوم خارجی و اثر انتشار این خبر را روی کاهش قیمت خودرو نادیده بگیرند یا کوچک انگاری کنند.

وی در این باره معتقد است: با نگاهی به تحلیل های ضد و نقیضی که طرفداران توزیع رانت در صنعت و بازار خودرو دارند می توان متوجه شد چرا عده ای به انحاء مختلف تلاش می کنند تا خبر واردات خودروی دست دوم را سانسور کنند، به رغم اینکه به خوبی بدین موضوع واقف هستند که واردات خودروی دست دوم خارجی تا چه اندازه ای روی بازار و کاهش قیمت ها تاثیر گذار است.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره بیان داشت: با اینکه هنوز خودروی دست دوم خارجی وارد کشور نشده اما شاهد اثر وضعی انتشار این خبر روی نرخ ها در بازار خودرو هستیم به گونه ای که نزدیک به ۴۰ درصد قیمت خودروهای خارجی کاهش یافته و در خودروهای داخلی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت ها ریزش داشته اند.

وی با اشاره به برخی ایرادات مطرح شده از سوی منتقدان واردات خودروی دست دوم به کشور گفت: برخی از طرفداران توزیع رانت در صنعت خودرو معتقدند بعد از واردات خودروی فقدان خدمات پس از فروش و نبود ضمانت های لازم مردم را دچار چالش های اساسی می کند، در حالی که بهتر است اعلام شود این افراد و منتقدان واردات خودروی دست دوم علاقمند به تداوم روند و روال موجود در بازار خودرو هستند.

وی تصریح کرد: تداوم روند موجود در صنعت خودروسازی که رقیبی ندارد نه منجر به توسعه صنعت خودروسازی می شود و نه حامی حقوق مصرف کننده است، بلکه تداوم بخش اجحافی است که در حق مردم صورت می گیرد.

مجتبی یوسفی خاطر نشان کرد: کاهش نرخ خودرو طی روزهای گذشته بر خلاف ماه های قبل که قیمت ها ساعتی بالا می رفت ناشی از عامل بیرونی یعنی تصویب واردات خودروی دست دوم خارجی است. در خودروسازی کشور همچنان اتفاق مثبتی به نفع ارتقای کیفیت محصولات رخ نداده و میزان تولید و کیفیت همانند قبل است.

وی افزود: بسیاری از علاقمندان به توزیع رانت درخودروسازی گمان می کردند مجمع تشخیص مصلحت شبیه به سه سال گذشته با واردات خودروی خارجی مخالفت کند که خوشبختانه مجمع در همراهی با مجلس مهر تاییدی بر واردات خودروی دست دوم خارجی زد که منجر به کاهش نرخ خودرو شده است.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با دفاع از موضوع اهمیت و ضرورت واردات خودروی خارجی گفت: خودروی خارجی اعم از نو یا کارکرده برای ایجاد رقابت در این صنعت باید وارد شود. متاسفانه خودروهای داخلی به دلیل عدم رقابت در بدو خروج از کارخانه مشکل فنی دارند. کیفیت بسیار پایین بدنه برخی از تولیدات داخلی و ضعف های متعدد ظاهری و باطنی، بخصوص ایرادات شاسی خودرو منجر به رقم خوردن اتفاقات تلخی برای مردم می شود که از جمله آنها مرگ و معلولیت ها و قطع عضوهایی است که زندگی فرد را به صورت دائمی مختل می کند.

عضو کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: کسانی که نسبت به واردات خودروی خارجی دست دوم انتقاد دارند به خوبی می دانند خودرهای خارجی تولید پنجاه سال پیش همچنان کار می کنند در حالی که بدنه برخی خودروهای تولید ملی با فشار مشت دست فرو می رود! پس نمی توان کیفیت خودروی خارجی حتی قدیمی را با خودروهای نو داخلی را با هم مقایسه کرد.

وی توضیح داد: خوشبختانه در عصر اطلاعات مردم اطلاعات دقیقی از خودروهای مختلفی دارند که در دنیا تولید می شوند، ضمن اینکه با کلید خوردن واردات خودروی دست دوم خارجی و تکرار واردات بعد از مدت کوتاهی شاهد خدمات پس از فروش خواهیم بود، پس برخی با این بهانه ها نمی توانند مانع واردات خودروی دست دوم شوند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر به مردم اجازه تجارت آزاد داده شود قطعا خودروی با کیفیت و شرکت معتبر را برای خریداری انتخاب می کنند، موضوعی که می تواند آغازی بر رقابتی شدن صنعت خودروسازی باشد و خودروسازان به خود بیایند که در عالم رقابت نباید عقب بمانند.

۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 46426

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha