تهران ارزان‌ترین شهر در فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا + جدول و نمودار

فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی توسط اکونومیست منتشر شد. سنگاپور و زوریخ گران‌ترین و دمشق و تهران ارزان‌ترین شهرها شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی توسط اکونومیست منتشر شد. بر اساس این گزارش که هزینه زندگی (بدون اجاره‌بها) را محاسبه می‌کند، در سال گذشته سنگاپور برای نهمین بار طی یازده سال گذشته و زوریخ سوئیس در جایگاه گران‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفتند. در رتبه‌های بعدی هم ژنو سوئیس نیویورک و هنگ کنگ قرار دارند.

در سمت مقابل جدول هم دمشق و تهران ارزان‌ترین شهرهای مورد بررسی اکونومیست برای زندگی بوده‌اند. طرابلس،‌ کراچی و تاشکند دیگر شهرها با هزینه زندگی پایین بوده‌اند.

جایگاه تهران در فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا

بحران جهانی هزینه زندگی که در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، اکنون آنقدر بخشی از زندگی روزمره است که در حال ورود به زبان عامیانه است. به‌طوری که اخیرا واژه جدید "cozzie livs" توسط یک موسسه دیکشنری واژه سال استرالیا شده است. آخرین نظرسنجی جهانی هزینه زندگی توسط اکونومیست، تأیید می‌کند که تورم در سرتاسر جهان همچنان بالاست: قیمت ۲۰۰ محصول و خدماتی که در این نظرسنجی رصد می‌شود به طور متوسط ۷.۴ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. این میزان نسبت به ۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافته است، اما بسیار بالاتر از میانگین ۲.۹ درصدی در پنج سال گذشته است.

امسال در رتبه اول گران‌ترین شهرها سنگاپور و زوریخ قرار گرفتند. سنگاپور با رتبه اول غریبه نیست: این کشور در ۹ سال از ۱۱ سال گذشته به عنوان گران‌ترین مکان برای زندگی رتبه‌بندی شده است. به عنوان مثال هزینه گواهینامه مورد نیاز برای داشتن خودرو (که دولت می‌خواهد از آن جلوگیری کند) اخیراً به بیش از ۱۰۶ هزار دلار رسیده است.

جایگاه تهران در فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا

در همین حال زوریخ نسبت به سال گذشته پنج پله جهش داشته است. بزرگترین شهر سوئیس همیشه گران است. در سال ۲۰۲۰ به طور مشترک اول شد و به ندرت از ده رتبه بالای جدول خارج می‌شود. صعود آن به بالای شاخص بیشتر به این دلیل است که فرانک سوئیس در سال گذشته بیش از ۱۰ درصد در برابر دلار افزایش یافته است. (شهر معیار این نظرسنجی نیویورک است، بنابراین اگر واحد پول یک کشور تقویت شود، شهرهای آن به طور کلی در رتبه‌بندی بالاتر می‌روند.)

شهرهای اروپای غربی، از جمله کپنهاگ، دوبلین و وین، حدود نیمی از ۲۰ مکان برتر را به خود اختصاص داده اند. افزایش قیمت یکی از دلایل آن است. مورد دیگر این است که بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۲۳ شش بار نرخ بهره را افزایش داد تا تورم را مهار کند که باعث شد یورو در برابر دلار ۷ درصد افزایش یابد. شهرهای آمریکای شمالی امسال در رتبه بندی سقوط کردند: نیویورک، گران ترین شهر مشترک سال گذشته با سنگاپور، به رتبه سوم سقوط کرد.

سه شهری که بیشترین جهش را داشتند سانتیاگو دو کوئرتارو و آگواسکالینتس در مکزیک و پایتخت کاستاریکا، سن خوزه بودند. پکن یکی از چهار شهر چین در میان ده شهر بزرگ چین بود که در این رتبه‌بندی افت کرده است. این نشان دهنده کاهش ارزش یوان چین و تزلزل روند بهبود چین بعد از همه‌گیری کرونا است. مسکو و سن پترزبورگ با ۱۰۵ و ۷۴ پله سقوط به ترتیب در رده ۱۴۲ و ۱۴۷ قرار گرفتند. روبل در برابر دلار به دلیل تحریم های غرب بر نفت روسیه و سطوح بالای هزینه‌های نظامی سقوط داشته است.

در گزارش سال گذشته، اکونومیست به درستی پیش‌بینی کرد که قیمت‌های انرژی و مشکلات زنجیره تامین در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد. بعید است نرخ بهره به زودی کاهش یابد و این اتفاق رشد اقتصادی را محدود خواهد کرد. اگر جنگ اسرائیل و حماس در خاورمیانه گسترش یابد، قیمت انرژی ممکن است دوباره افزایش یابد.

۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 49680
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha