نرخ تورم سالانه در آذر به ۴۰.۲ درصد رسید/ در ۶ماه از ۹ماه اخیر تورم ماهانه بالاتر از ۲درصد بوده است/ تورم خوراکی‌ها موتور اصلی تورم است

شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور در آذر ماه ١٤٠٢ به عدد ٢١٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٠.٢ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٤.٤ درصد افزایش داشته است. قیمت کالاهای بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز با نرخ ماهانه ۴.۱درصد افزایش یافته است که ۱.۲واحد درصد بیش از تورم ماهانه متوسط کالاها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ،‌ شاخص قیمت مصرف کننده برای سال منتهی به آخر آذر ماه ١٤٠٢ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور در آذر ماه ١٤٠٢ به عدد ٢١٧,٠ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٠.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٤.٤ درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه در آذر به ۴۰.۲ درصد رسید/ در ۶ماه از ۹ماه اخیر تورم ماهانه بالاتر از ۲درصد بوده است/ تورم خوراکی‌ها موتور اصلی تورم است

شاخص قیمت

در آذر ماه ١٤٠٢ ، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢١٧,٠ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٠.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٤.٤ درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه در آذر به ۴۰.۲ درصد رسید/ در ۶ماه از ۹ماه اخیر تورم ماهانه بالاتر از ۲درصد بوده است/ تورم خوراکی‌ها موتور اصلی تورم است

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در آذر ماه ١٤٠٢ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٤٠,٢ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٤٠.٢ درصد بیشتر از آذر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه آذر ماه ١٤٠٢ ،در مقایسه با ماه قبل، ١,٠ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه در آذر به ۴۰.۲ درصد رسید/ در ۶ماه از ۹ماه اخیر تورم ماهانه بالاتر از ۲درصد بوده است/ تورم خوراکی‌ها موتور اصلی تورم است

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در آذر ماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٩ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٤.١ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٣ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در آذر ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٤,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در آذر ماه ١٤٠٢

نرخ تورم سالانه کشور در آذر ماه ١٤٠٢ ، برابر ٤٤,٤ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١.٩ درصد برای دهک اول، تا ٤٦.٠ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤.١ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.٣ واحد درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم در مدار صعودی

نرخ تورم نقطه به نقطه که از تیرماه امسال وارد کریدور ۳۹درصد شده بود و حول آن نوسان می‌کرد، در آذرماه از این کریدور خارج شد و به ۴۰.۲درصد رسید. طبق آمارهای منتشرشده توسط مرکز آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده به عدد ٢١٧رسید. طبق این آمارها، تورم ماهانه نیز برابر با ۲.۹درصد بوده است. تورم سالانه نیز با کاهش ۰.۵واحد درصدی به ۴۴.۴درصد رسید. خروج تورم نقطه به نقطه از کریدور ۳۹درصد و افزایش مجدد آن تغییر روند تورم در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. با خروج تورم از کریدور۳۹ می‌توان به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد بانک مرکزی به هدف‌گذاری ۳۰درصدی خود برای تورم امسال نخواهد رسید. نکته قابل تامل در رابطه با جزئیات تورم آذرماه این است که در ماه‌های قبل تورم خوراکی‌ها موتور اصلی تورم نبود و آنچه محرک اصلی تورم بود، تورم اجاره و حمل‌ونقل بود. با این حال در آذرماه کالاهای خوراکی‌ نیز در کنار اجاره، تورم قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

Untitled-2 copyنرخ تورم سالانه در آذر به ۴۰.۲ درصد رسید/ در ۶ماه از ۹ماه اخیر تورم ماهانه بالاتر از ۲درصد بوده است/ تورم خوراکی‌ها موتور اصلی تورم است

تورم خوراکی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد در گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۴۱.۳درصد بوده است که رقمی بالاتر از تورم نقطه به نقطه متوسط کالاها بوده است. قیمت کالاهای بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز با نرخ ماهانه ۴.۱درصد افزایش یافته است که ۱.۲واحد درصد بیش از تورم ماهانه متوسط کالاها بوده است. این رقم بالاترین نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها در سال جاری بوده است. بررسی جزئیات تورم نشان می‌دهد مهم‌ترین عوامل تورم در میان زیرگروه‌های بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش قیمت گوشت، سبزیجات و میوه و خشکبار بوده است. قیمت زیرگروه گوشت ۴.۳واحد درصد در ماه آذر افزایش یافته است. قیمت میوه و خشکبار با افزایش ۸.۲واحد درصدی روبه‌رو شده و قیمت کالاهای زیرگروه سبزیجات نیز با افزایش ۱۴.۴درصدی روبه‌رو بوده است. در تحلیل افزایش قیمت سبزیجات و میوه و خشکبار می‌توان فرارسیدن شب یلدا و افزایش تقاضای ناشی از این شب را در افزایش قیمت‌ها موثر دانست. با این حال آغاز فصل سرما و کاهش عرضه نیز در افزایش این قیمت‌ها عامل اساسی بوده‌اند.

با این حال افزایش قیمت‌های زیرگروه گوشت را نمی‌توان از نوع شوک‌های فصلی دانست؛ زیرا افزایش قیمت‌های این زیرگروه متاثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است. تجربه نشان داده است افزایش قیمت‌های گوشت در روزهای پایانی سال تقویت می‌شود و از ماندگاری بیشتری برخوردار است. ماندگاری این افزایش قیمت‌ها در اقتصاد می‌تواند تورم را در روزهای آینده نیز بالا نگه دارد و برای سلامت اقتصادی کشور خطرناک خواهد بود. علی‌الخصوص که افزایش قیمت خوراکی‌ها بر ضعیف‌ترین اقشار جامعه بیشترین تاثیر را می‌گذارد و آمارها نیز این موضوع را تایید می‌کنند. نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها برای دهک اول به‌عنوان فقیرترین دهک ۵.۲درصد بوده است.

هدف‌گذاری ناکام

خردادماه امسال بود که فرزین، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول از هدف‌گذاری بانک مرکزی برای رسیدن به تورم ۳۰درصدی در سال جاری خبر داد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان داد نرخ تورم ماهانه برای رسیدن به هدف‌گذاری بانک مرکزی نباید از کریدور ۲درصد فراتر برود با این حال در ۶ماه از ۹ماه اخیر تورم ماهانه بالاتر از ۲درصد بوده است که احتمال رسیدن بانک مرکزی به هدف ادعایی خود را تقریبا به صفر می‌رساند.

نرخ تورم ماهانه با رسیدن به ۲.۹درصد در این ماه به بالاترین رقم در ۸ماه اخیر رسیده است. نگاهی به آمارهای تورمی و سایر شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر ما را به این سوال رهنمون می‌کند که چرا با وجود ثبات نرخ ارز تورم همچنان روندی افزایشی دارد؟ بخشی از پاسخ این سوال را می‌توان به‌دلیل گذار نرخ ارز دانست. گذار نرخ ارز به این معناست که تخلیه اثر افزایش قیمت نرخ ارز زمانبر است و شوک‌های ارزی به تدریج خود را تخلیه می‌کنند. علاوه بر این موضوع، می‌توان به اثر شدید بالا بودن نرخ اجاره‌ها بر تورم اشاره کرد که بخش مهمی از سبد کالای خانوار را تشکیل می‌دهد. همچنین باید توجه کرد اثر نقدینگی‌های انباشته گذشته در بازارهای دارایی همچون بازار مسکن همچنان پابرجاست و کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰درصد هنوز نتوانسته قیمت‌ها را در این بازارها تحت تاثیر قرار دهد.

فقدان تورم هسته

در کشورهای توسعه‌یافته شاخصی به نام شاخص تورم هسته وجود دارد که معمولا هدف‌گذاری اصلی بانک‌های مرکزی کنترل این نوع از تورم است. تورم هسته تغییر در هزینه‌های کالاها و خدمات را بدون غذا و انرژی اندازه می‌گیرد. در شاخص تورم هسته، تورم انرژی و خدمات نادیده گرفته می‌شود؛ زیرا این کالاها با نوسان زیادی مواجه هستند. این شاخص توسط نهادهای آماری کشور محاسبه نمی‌شود و نشانه‌ای نیز از سیاستگذاری برای کنترل تورم هسته در کشور وجود ندارد. فقدان این شاخص در زمان‌هایی که هزینه‌های غذا و انرژی با شوک‌های فصلی مواجهند، مانع از این شده است که شاخص تورم تصویر دقیقی از وضعیت تورم را به ناظران شرایط اقتصادی کشور ارائه دهد.

متن کامل گزارش مرکز آمار ایران در مورد تورم آذرماه را از اینجا + نرخ تورم سالانه آذر نرخ تورم سالانه آذر + دریافت کنید.

۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 50587

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha