مردم به رفع مشکلات اقتصادی بخصوص تورم امیدوار شده اند/با وجود ساختارهای فعلی نمی توان امیدوار بود دولت چهاردهم کار بهتری از دولتهای سابق انجام دهد/دولت هزینه بالایی دارد و باید کوچک شود

استاد دانشگاه تهران گفت: در صورتی که سازمان ها و نهادهای حاکمیتی نیز هم پای دولت و پا به پای دولت در یک همکاری دسته جمعی برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند، برنامه هایی در راستای حل مشکلات معیشتی، بهداشتی، تغذیه و ارتقای  رفاه و افزایش درآمد مردم داشته باشند ممکن است امیدوار به حل چالش هایی بود که نگران کننده شده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دکتر علی اکبر نیکو اقبال اقتصاددان در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص تاثیرگذاری دولت بر اقتصاد با اشاره به این موضوع که دست دولت برای کار کردن و اثرگذاری مثبت بر فضای اقتصادی باید باز باشد، گفت: قطع به یقین دولت مایل به ایجاد تغییراتی دراقتصاد کشور است اما برای این منظور دست دولت باید باز باشد، یعنی سایر نهادها باید به دولت اجازه کار کردن بدهند، در غیر این صورت کار کردن برای دولت بسیار سخت می‌شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولتی می تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند که مقتدر باشد و با قضایا و سنگ اندازی هایی که در مسیر کار دولت بعضا صورت می گیرد برخوردی مقتدرانه داشته باشد.

علی اکبر نیکواقبال کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: دولتی که مقتدر نباشد و موانع را برطرف نکند نمی تواند تغییرات عمده ای در ساختارهایی ایجاد کند که مسبب چنین وضعیتی در اقتصاد هستند. به هر حال دولت آقای پزشکیان باید بداند مردم به رفع مشکلات اقتصادی بخصوص رفع تورم امیدوار شده اند بنابراین در صورتی که دولت مقتدرانه برخورد نکند نمی تواند پاسخ درخوری به امیدواری ایجاد شده در مردم بدهد، هر چند با وجود ساختارهای فعلی نمی توان امیدوار بود دولت چهاردهم بر خلاف روسای جمهور سابق بتواند کار بهتری برای جامعه انجام دهد.

دکتر نیکو اقبال یادآور شد: ایجاد تغییر درروندهای اقتصادی کنونی با استفاده از ابزارهایی انجام می شود که بعید به نظر می رسد آماده شده باشد یا آماده باشد. وقتی دولت ابزار لازم را برای این منظور ندارد و نمی‌تواند داشته باشد با توجه به اینکه نهادها و سازمان‌هایی که باید تغییرات ایجاد کنند تحت اختیار رئیس جمهور نیستند نمی توان به تغییرات اساسی و ساختاری در اقتصاد آنچنان امیدوار بود.

وی در این باره توضیح داد: نباید فکر کنیم بذر ناامیدی در جامعه می پاشیم اما مساله این است که متاسفانه واقعیت های جامعه بیان می شود، پس برای رسیدن به نتایج واقعی باید واقع بینانه برخورد کرد و مسائل را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد تا برای اقتصاد از دست رفته ایران بتوان کاری صورت داد.

دکتر علی اکبر نیکواقبال معتقد است: با ساختار فعلی کشور بلند پروازی‌ها و خوش‌بینی‌های آقای دکتر پزشکیان را دور از واقعیت می‌بینم، هر چند امیدواریم در تحقق آنچه به مردم وعده داده موفق شود و خوش بدرخشد اما به نظر نمی رسد در چند سال آینده بتواند در این حوزه کار خاصی صورت دهد که منجر به بهبود معیشت مردم شود، چرا که بهبود معیشت مردم وابسته به انجام کارهای بزرگتری است که نیازمند اجماع ملی و توجه کل جامعه و حاکمیت به وظیفه خود در برابر این مطالبه همگانی است.

وی در این باره تصریح نمود: در صورتی که سازمان ها و نهادهای حاکمیتی نیز هم پای دولت و پا به پای دولت در یک همکاری دسته جمعی برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند، برنامه هایی در راستای حل مشکلات معیشتی، بهداشتی، تغذیه و ارتقای رفاه و افزایش درآمد مردم داشته باشند ممکن است امیدوار به حل چالش هایی بود که نگران کننده شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تا زمانی که همه نهادها و سازمان ها اعم از دولتی یا حاکمیتی کمربندها را برای افزایش رفاه مردم نبندند مشکلات مردم حل نمی شود. برای رفع ناترازی بودجه بسیاری از نهادهایی که نباید بودجه بگیرند، باید از دریافت بودجه دولتی منع شوند چرا که این دستگاه ها به دلیل نقدینگی که برای تامین بودجه آنها ایجاد می شود تورم زا شده اند.

علی اکبر نیکو اقبال گفت: به این نتیجه رسیده ایم که یا هیچ کاری نمی‌توان کرد یا همه ارکان دولت و حاکمیت برای تغییرات جدی اقتصادی در کشور باید پای کار باشند و نهادها و سازمان‌ها مقداری باید کمربند خود را سفت ببندند، ضمن اینکه بنده معتقد به اصلاحات اساسی هستیم و بخشی از اصلاحاتی که باید کلید زده شود دولت باید آغاز گر آن باشد چرا که دولت هزینه بالایی دارد و باید کوچک شود.

وی در این باره افزود: کوچک سازی و کاهش هزینه‌های دولت و برچیده شدن بساط رانت اثرات مثبتی دارد که نباید از آن غافل شویم. برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و برای اینکه دولت در این حوزه بتواند خوب کار کند نهادهای نظامی و سایر نهادها باید در عرصه کار کردن برای مردم برای برون رفت از وضعیت فعلی تلاش کنند.

وی در این باره تصریح نمود: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروهای تاثیرگذار کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تلاش کنند و با دولت دکتر پزشکیان همکاری و همراهی کنند می توان منتظر نتایج خوب از عملکرد دولت در بخش های اقتصادی بود در غیر این صورت نباید منتظ نتایج بهتری نسبت به گذشته باشیم.

۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 57829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha