فساد صاحبان قدرت و ثروت موجب شده اقتصاد ناکارآمد شود/ رئیس جمهور نباید حرف های روزمره بزند،فرصتی برای حرفهای تکراری نداریم/بخش بزرگی از ناکارآمدی ناشی از تحریم‌هاست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در حوزه داخلی اولین اولویت آقای رئیس جمهور به جای اینکه در خصوص مدرسه سازی ومسائلی از این دست که خیران می توانند انجام دهند صحبت کند و وقت خود را معطوف این موارد کند هر چند مدرسه سازی در جای خود بسیار مهم است اما کارهای مهمتری داریم که اگر درست شود خود به خود روی شکوفایی آموزش و پرورش کشور نیز اثر می گذارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مهمترین مولفه های تاثیر گذار در افزایش میل به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران گفت: رئیس جمهور در اولین گفت و گوی خود با ملت شریف ایران به این موضوع اشاره کردند که اقتصاد کشور شدیدا نیازمند سرمایه گذاری خارجی است، اما به این موضوع اشاره نکردند حاکمیت وهمه ارگان ها اعم از دولتی تا سایر ارگان های حاکمیتی چه شرایطی باید ایجاد کنند تا زمینه برای سرمایه گذاری خارجی و عدم فرار سرمایه های داخلی ایجاد شود.

وی در این باره یادآور شد: زمانی می توانیم مانع فرار سرمایه های داخلی شویم و سرمایه های خارجی را جذب کنیم که برای فعالین اقتصادی پرونده سازی صورت نگیرد، و زمینه ها برای اعتماد سازی بین مردم، حاکمیت و دولت افزایش بیابد.

مجید رضا حریری گفت: باید ببینیم نگاه دولت به این موارد چقدر ضروری است و دولت تا چه حد زمینه های اعتماد سازی بین خود و مردم و سرمایه داران را فراهم می کند. اگر نگاه دولت چهاردهم به این رویه متفاوت از نگاه سایر دولت‌ها باشد می توان امیدوار به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران چه داخلی وچه خارجی بود.

وی در ادامه بحث در خصوص پایین بودن نرخ تشکیل سرمایه در ایران و دلایل این موضوع گفت: بی تردید در طی سال های اخیر شاهد پایین آمدن و کاهش شدید نرخ تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران بوده ایم، بنحوی که متاسفانه باید گفت عملاً به سمتی می‌رویم که مطلوب نیست چرا سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نسبت به استهلاک سرمایه‌گذاری تولیدی کاهش چشمگیری دارد و رشد منفی ایجاد کرده است.

مجید رضا حریری توضیح داد و گفت: بخش قابل توجهی از کاهش شدید نرخ تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران ناشی از بی‌ثباتی محیط اقتصاد و وجود تحریم است. از سوی دیگر سوء مدیریت نیز آثار منفی خود را در افزایش این نسبت به جا گذاشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: سوء مدیریت به این معناست که متاسفانه مدیران کشور در طول سال های گذشته نتوانسته اند آثارمنفی تحریم‌ها را مدیریت کنند، ضمن اینکه نمی‌توانیم منکر آثار تحریم شویم تحریم علاوه بر همه مشکلاتی که در حوزه تجارت خارجی ایجاد کرده در حوزه سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه نیز بسیار چالش زا شده است.

حریری با تاکید بر اینکه افزایش فساد در اقتصاد ایران مانع توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری های کلان شده گفت: یکی از مهمترین عواملی که مانع فعالیت های اقتصادی رقابتی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد ایران شده وجود فساد است. فساد صاحبان قدرت و ثروت که به نوعی با هم درآمیخته شده اند موجب شده اقتصاد ایران ناکارآمد شود.

وی در این باره توضیح داد و گفت: مفسدان اقتصادی با زمینه چینی های بسیاری به اصحاب قدرت نزدیک شده و با آنها پیوند برقرار کرده اند، این رابطه دوجانبه سیاسیون با مفسدین با توجه به اینکه مفسدین برای تحقق خواسته های خود مجبورند از کانال سیاسیون وارد شوند و از سوی دیگر در بعضی از مواقع الیگارش‌ها و باندهای فساد مالی در فضای سیاسی آدم‌های خود را می‌چینند به دلیل قدرت بیش از حدی که دارند موجب شده سرمایه ها راهی ایران نشوند.

حریری خاطر نشان کرد: قطع به یقین بخش بزرگی از فسادهای اقتصاد ایران ناشی از تحریم است. در شرایط تحریم دولت مجبور است به طرف غیر شفاف اقتصاد برود و طرف غیر شفاف اقتصاد ره آوردی به غیر از ایجاد فساد و منفعت کلان برای عده معدودی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در اقتصاد غیر شفاف با زمینه‌های فسادی که در کشور وجود دارد عملاً گروه‌های سازمان یافته فساد مالی روز به روز قدرتمندتر می‌شوند فرق نمی‌کند راست باشند یا چپ یا میانه مهم این است که این ها در مسائل اقتصادی که آثار زیانبار آن متوجه مردم است موثر هستند.

وی افزود: صاحبان قدرت ها و ثروت های باد آورده عاشق وجود فضای انحصار و رانت هستند بنابراین مجالی برای ورود سرمایه‌گذار سالم نمی دهند ضمن اینکه سرمایه گذار رقابتی نیز میلی برای سرمایه گذاری در چنین فضایی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: بخش مهم و بزرگی از ناکارآمدی اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌هاست که رفع آن وابسته به تغییراتی در سیاست خارجی کشور است تا بتوانیم یا تحریم ها را لغو کنیم یا آثار آن را به حداقل برسانیم.

حریری در حوزه داخلی نیز گفت: در حوزه داخلی اولین اولویت آقای رئیس جمهور به جای اینکه در خصوص مدرسه سازی ومسائلی از این دست که خیران می توانند انجام دهند صحبت کند و وقت خود را معطوف این موارد کند هر چند مدرسه سازی در جای خود بسیار مهم است اما کارهای مهمتری داریم که اگر درست شود خود به خود روی شکوفایی آموزش و پرورش کشور نیز اثر می گذارد، بنابراین حرف بنده این است که رئیس جمهور نباید شبیه روسای جمهور سابق حرف های روزمره بزند، چرا که فرصتی برای تکرار حرفهای تکراری نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین یادآور شد: اولویت اول و آخر رئیس جمهور در حال حاضر باید معطوف به از بین بردن و مبارزه قاطعانه و بدون چون و چرا با باندهای فساد و مفسدین اقتصادی باشد. تا فساد در این مملکت وجود داشته باشد هزار مدرسه هم ساخته شود مشکلات طبقات ضعیف جامعه نه تنها به قدرت خود باقی است بلکه روز به روز دامنه چالش های کشور وسیع تر می شود.

مجید رضا حریری معتقد است: تا فساد وجود داشته باشد توزیع ثروت عادلانه در جامعه شکل نمی‌گیرد یا بهتر بگویم اصلاً ثروتی ایجاد نمی‌شود. در شرایطی که باندهای بزرگ فساد در کشور جولان می دهند و انحصار هم دست عده‌ای است؛ نتیجه این می‌شود که یک نفر در تهران در یک پنت هاوس ۳۰۰۰ متری زندگی می‌کند یک نفر دنبال اجاره اتاق ۲۰ متری است.

وی در پایان گفت و گو تصریح نمود: اگر آخرین فرصت‌ها را باندهای فساد از دست سیاست گذار بگیرند و سرش را به مدرسه سازی و استادیوم سازی و... گرم کنند و اینکه مردم در شمال کشور بنزین نداشته اند و... مسائل اصلی کشور به حاشیه می رود و وقتی فرصت از دست برود برای جلوگیری از تبعات امنیتی وسیاسی و ... نمی توان کاری صورت داد.

۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 59990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha