اگر سوء مدیریت عشقی نبود شاهد این میزان بدبینی به سرمایه گذاری در بورس نبودیم/ امروز از هر ۱۰ نفر ۹ نفر نسبت به بورس آلرژی و احساس انزجار دارند/بورس همچنان جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری است

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و بورس گفت: اگر تنش های سیاسی و نظامی درمیان نبود و و شاهد سوء مدیریت در زمان شخص آقای عشقی نبودیم و به مسائل سهامداران خرد رسیدگی می شد، یعنی حداقل مطالبه های سهامداران خرد بررسی و اجابت می گردید شاهد این میزان بد بینی به سرمایه گذاری در بورس نبودیم.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص وضعیت فعلی و پیش بینی آتی از اوضاع بورس به ما گفت: در این موضوع تردیدی نیست ریسک های سیستماتیک مثل تنش های نظامی و ژئوپلیتیک و کلیه متغیرهایی که به صورت سیستماتیک در بازارهای ما من جمله بازار ارز، طلا و بورس اثرات منفی می گذارند خارح از اراده و کنترل سهامداران هستند اما از آن سو بعضی از متغیرها کاملا قابل کنترل است که بدان اشاره می کنم.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: برخلاف آنچه متاسفانه اینک اذهان عمومی گمان می کند وضعیت فعلی بورس بسیار بغرنج شده است و نگاه بدبینانه ای به بورس دارد چرا که نگاه منفی تری نسبت به وقایع آتی دارد و به همین دلیل بدترین تصور را در خصوص تبعات حملات احتمالی اسرائیل به ایران دارد مثل حمله به زیر ساخت ها و...لذا این نگاه بدبینانه بورس را تحت فشار قرار می دهد.
فردین آقا بزرگی کارشناس بورس تاکید کرد: واقعیت این است که نقشه اقتصادی دنیا تحت کنترل چند کشور صاحب نفوذ است از جمله آمریکا، چین، اروپا و البته روسیه به لحاظ نظامی، به بیان بهتر می توان گفت این کشورها نقشه اقتصادی جهان را آنگونه که خود می خواهند چیده اند و جا به جا می کنند بنابراین اجازه نمی دهند با وقوع جنگی فراگیر سهامدارانشان متضرر شوند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی می گوییم این کشورها بسان مدیر شرکتی هستند که اتفاقا سهامدار بزرگ آن شرکت به شمار می روند لذا عمده خواسته ها و منویات آنها بر شرکت های تابع دیکته می شود؛ بنابراین آمریکا؛ اروپا و چین اجازه نمی دهند وضعیت جهان خطرناک تر از این شود و به سمت جنگ منطقه ای یا جهانی برویم لذا سهامداران نباید نگران این موضوع باشند.
کارشناس بورس و بازار سرمایه یادآور شد: قطع به یقین اقتصادهای بزرگ دنیا در آستانه وارد شدن به ماه های سرد سال اجازه نمی دهند خاورمیانه و به تبع آن جهان دچار تنش بیشتری شود چرا که منافع آنها لطمه می بیند.
وی افزود: قطع به یقین کشورهایی مثل ترکیه که بخش اعظم درآمد آنهاد از گردشگری است یا دبی و عربستان که سودای توسعه و پیشرفت را در سر می پرورانند مانع گسترش جنگ و بزرگ شدن تهدید منطقه ای می شوند؛ لذا مردم و دارندگان سرمایه باید اجازه ندهند اثرات سوء تاثیر خود را روی بازار بگذارد چرا که منجر به افزایش بد بینی و خروج سرمایه از بخش های مختلف اقتصاد کشور می شود.
فردین آقا بزرگی یادآور شد: سه سال پیاپی انفعال دوره تصدی آقای عشقی و بی تفاوتی نسبت به تضییع حقوق سهامداران خرد در برابر تصمیمات ذی نفعانه دولت آنچنان مردم و سرمایه گذاران ُخرد را بد بین کرده که متاسفانه امروز از ۱۰ نفر ۹ نفر نسبت به بورس آلرژی دارند و احساس انزجار، یعنی مایل به فرار از سرمایه گذاری در بورس هستند.
وی در این باره افزود: در صورتی که متغیرها و شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری موید آن است که بورس نسبت به سایر بازارها همچنان ارزنده است مثل افت قابل توجه نسبت pبر Eاز سال ۹۹ که ۳۸ بود اما اینک کمتر از ۵ است.
آقا بزرگی افزود: کاهش ارزش دلاری بازار از ۳۲۰ میلیارد دلار به کمتر از ۱۳۰ میلیارد دلار و همچنین پتانسیل افزایش درآمد و سود شرکتهای ارز آور به واسطه کمتر شدن ارز نیما و ارز بازار آزادو در نهایت عقب ماندگی بازار بورس در خصوص بازدهی نسبت به سایر بازارها بنحوی که همچنان در کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مرداد ماه سال ۹۹ است نشان می دهد بورس همچنان از ارزندگی لازم نسبت به سایر بازارها برخوردار است اتفاقا بازارهای دیگری مثل خودرو و مسکن نسبت به بورس در میزان بازدهی عقب مانده اند، پس بورس همچنان جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری است.
کارشناس و تحلیلگر بورس معتقد است: اگر تنش های سیاسی و نظامی درمیان نبود و و شاهد سوء مدیریت در زمان شخص آقای عشقی نبودیم و به مسائل سهامداران خرد رسیدگی می شد، یعنی حداقل مطالبه های سهامداران خرد بررسی و اجابت می گردید شاهد این میزان بد بینی به سرمایه گذاری در بورس نبودیم.
فردین آقا بزرگی گفت: متاسفانه اینک بورس به خاطر سوء تدبیر و تنش های نظامی منطقه امروز وضعیت مناسب و رو به رشدی را که انتظار داشتیم ندارد اما با این حال باز هم نسبت به بسیاری از بازارها ارزنده است اما باید بدانیم بورس جای رشد دارد و کشورهای صاحب نفوذ به اسرائیل اجازه نمی دهند بیش از این وضعیت خاورمیانه و جهان را خدشه دار کند و اقتصاد جهانی را دچار آسیب های متعددی کند.

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 60590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha