ندری: آمار کاهش نرخ بیکاری، آمار افزایش ناامیدی جوانان است/ کاهش نرخ بیکاری ناشی از عدم نیاز به پیدا کردن شغل نیست/ امیدی برای یافتن کار و شغل در جامعه وجود ندارد!

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: در واقع وقتی جمعیت فعال یعنی کسانی که در سن کار قرار دارند و به طور معمول برای یافتن شغل باید تلاش کنند کاهش می‌یابد به ما چنین پیامی می‌دهد که امیدی برای یافتن کار و شغل در جامعه وجود ندارد.کامران ندری با بیان اینکه نرخ‌های اعلامی درست نیست گفت: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نرخ بیکاری رقم ۸.۸ نیست بلکه ۹.۶ دهم است. یعنی افرادی که تا پیش از این به دنبال کار بودند اینک از پیدا کردن شغل مناسبی که حداقل بخشی از درآمد آنها را تامین کند ناامید شده اند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، درحالی که ایران دارای جمعیت جوان مستعد، تحصیلکرده ونخبگان بسیاری است که حضور یک به یک آنها در عرصه اقتصادی می تواند انفجار بزرگ و تحول عظیمی در رشد وتوسعه اقتصاد ایران ایجاد کند، اما خبرها حاکی از کاهش نرخ بیکاری آن هم در بحبوحه تورم بالا، اقتصاد نابسامان و گذراندن پیک های مختلف اوج بیماری کرونا هستیم. کاهش نرخ آمار بیکاری در چنین وضعیتی افراد را به این موضوع مشکوک می کند که در فضای رکود سرد اقتصاد ایران با جمعیت جوان و تحصیلکرده چگونه می توان به آمار کاهش نرخ بیکاری اطمینان کرد یا شاید موضوع دیگری عامل نتیجه چنین آماری شده است. کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام درباره چرایی کاهش آمار نرخ بیکاری در ایران با رادار اقتصاد چند موضوع موثر دراین مساله را در میان گذاشته است.

کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با رادار اقتصاد  در خصوص چرایی آمارهای منتشر شده از کاهش نرخ بیکاری در رکود و تورم اقتصادی و اوج بیماری کرونا گفت: آمارهایی که بیانگر کاهش نرخ بیکاری است را نمی توان آمارهای خوشبینانه ای عنوان کرد چرا که دلایل مختلفی بر کاهش جست و جو برای یافتن شغل در کشور موثر است. برای بررسی هر چه بهتر چرایی کاهش نرخ بیکاری قبل از هر چیزی باید موارد تاثیر گذار دراین موضوع بررسی شود تا آن زمان متوجه شویم که آیا کاهش نرخ بیکاری درست است یا نادرست!

وی در این باره افزود: براساس آمارهای منتشر شده نرخ بیکاری امسال به ۸.۸ کاهش یافته است. آمارها از این موضوع حکایت دارد که سال ۹۹ نسبت به سه دهه گذشته شاهد کمترین نرخ بیکاری بوده است در حالی که اتفاقا در سال گذشته تورم و رکود شدیدی بر اقتصاد ایران حاکم بود. تورم، رکود و شیوع و گسترش بیماری کرونا دلایل خوبی برای باورپذیری کاهش نرخ بیکاری نیست که این موضوع به سادگی پذیرفته شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درباره چرایی آمارهایی  که از کاهش نرخ بیکاری حکایت می کند گفت: آمارهایی که بر کاهش نرخ بیکاری دلالت دارد ناشی از عدم نیاز به پیدا کردن شغل نیست، بلکه این آمارها از این جهت درست است که جمعیت فعال کشور بسیار کم شده و متاسفانه به دلایل عنوان شده و برخی دلایل یدیگر نرخ مشارکت در اقتصاد به شدت کاهش یافته است.

کامران ندری اقتصاد دان دراین باره توضیح داد: نرخ بیکاری یعنی تقسیم تعداد بیکاران بر جمعیت فعال. در واقع وقتی جمعیت فعال یعنی کسانی که در سن کار قرار دارند و به طور معمول برای یافتن شغل باید تلاش کنند کاهش می‌یابد به ما چنین پیامی می‌دهد که امیدی برای یافتن کار و شغل در جامعه وجود ندارد. کاهش نرخ بیکاری در وضعیت اقتصادی ما را نمی توان ناشی از کم شدن جمعیت بیکار دانست.

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: وقتی تعداد جمعیت جویای کار یا جمعیتی که باید در اقتصاد بهره وری ایجاد کند، یعنی جمعیت جوان و فعال کاهش می یابد بر حسب ظاهر آمارها اینگونه نشان می دهند که در فضای کاهش نرخ بیکاری بهبودی ایجاد شده است در حالی که به واقع، چنین موضوعی حقیقت ندارد.

کامران ندری با بیان اینکه نرخ های اعلامی درست نیست گفت: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نرخ بیکاری رقم ۸.۸ نیست بلکه ۹.۶ دهم است. یعنی افرادی که تا پیش از این به دنبال کار بودند اینک از پیدا کردن شغل مناسبی که حداقل بخشی از درآمد آنها را تامین کند ناامید شدند، بنابراین دست از جست و جوی پیدا کردن کار کشیده اند و مشخص نیست این افراد با چه درآمدهایی زندگی خود را اداره می کنند.

کامران ندری مسوولین را به توجه به چنین آمارهایی هشدار داد ودر این باره گفت: مسوولین باید متوجه باشند که این آمارها اتفاقا گویای حرف ها ومطالب زیادی از خوب نبودن حال اقتصاد وبه تبع آن حال مردم است. در کشوری با نیروی جوان و پتانسیل ها و انرژی بالای نیروی کار، چگونه می توان نسبت به آمار کاهش نرخ بیکاری خشنود بود یا خود را با چنین آمارهایی فریب داد که بیکاران کشور کاهش یافته اند؟قطعا چنین مساله ای درست نیست چرا که بیکاران کاهش نیافته ، بلکه افزایش یافته اند. اتفاقا بخشی از اعتراضات امروز جوانان به مسوولین نناشی از عدم امیدواری به پیدا کردن شغل، تامین رفاه نسبی خود و عدم امید به آینده برای داشتن یک زندگی معمولی است.

کامران ندری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درباره اهمیت توجه دولت آینده به مسائل اقتصادی و تاثیر گذاری آن بر مسائل مختلفی که حتی ممکن است مخاطراتی برای جامعه و برای مردم و به تبع آن کشور ایجاد کند گفت: قطعا انتظار می رود دولت آقای رئیسی به عنوان دولت جدید و تازه نفس توجه خاص و ویژه ای به انتخاب تیم اقتصادی خود داشته باشد. اگر دولت آقای رئیسی تیم اقتصادی علمی تشکیل دهد. تیمی که فقط و فقط بر مبنای اصول علمی و عملی و اجرا شده و تجربه شده در کشورهای توسعه یافته انتخاب شوند دولت می تواند در حل مشکلات اقتصادی جامعه موفقیت هایی کسب کند.

وی در انتهای بحث خاطر نشان کرد: به کار گرفتن تمام تلاش دولت برای لغو کلیه تحریم ها نیز موضوع مهمی است که اگر دولت آینده بتواند آن را به سرانجام برساند بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 18007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha