اقتصاد در حال عبور از چاله تورمی سال‌های گذشته است/ سقوط تورم تولیدکننده از قله ۱۰۳ درصدی

افزایش میزان سرمایه‌گذاری، جهش صادرات غیرنفتی تا۵۳میلیارد دلار و نرخ بیکاری ۰.۹درصدی از دلایل عبور ازچاله تورمی سال‌های گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه در نشست خبری با اشاره به عملکرد و خروجی برنامه های دولت برای عبور از چاله تورمی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ گفت: در بخش واقعی اقتصاد، طبق جدیدترین آمار بانک مرکزی از ۲۴۰۰ واحد صنعتی، میانگین رشد صنعتی کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹.۶ درصد بوده است. این رشد برای فصول بهار تا پاییز به ترتیب ۳.۱، ۱۳.۲، ۹.۵ و ۱۲.۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به آمار بانک جهانی درباره رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران در پاییز ۱۴۰۱ افزود: آمار بانک مرکزی حاکی از رشد ۵.۳ درصدی با نفت و ۴.۵ درصدی بدون نفت است که نزدیک به آمار بانک جهانی است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: افزایش میزان سرمایه‌گذاری، جهش صادرات غیرنفتی تا ۵۳ میلیارد دلار و نرخ بیکاری ۰.۹ درصدی از دلایل عبور از چاله تورمی سال‌های گذشته است.

خاندوزی همچنین درباره وضعیت اعطای تسهیلات نیز گفت: سال گذشته تسهیلات بخش دانش بنیان ۱۶۵ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه درباره بخش اسمی اقتصاد گفت: تورم تولیدکننده با سرعت بالا در حال کاهش است و قله شهریور ۱۴۰۰ که تورم تولیدکننده ۱۰۳ بود در پایان ۱۴۰۰ به ۳۳ درصد سقوط کرد و هم اکنون در اردیبهشت امسال به ۳۲.۷ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تورم تولیدکننده شاخص پیشنگر است که نویددهنده کاهش تورم مصرف‌کنندگان در ماه‌های آتی است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: رشد نقدینگی در دوماهه ابتدای امسال به ۲.۱ درصد کاهش یافته است. نرخ رشد مدت مشابه در سال ۹۸ بالغ بر ۳.۱، در سال ۹۹ بالغ بر ۵ درصد، سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳.۶ درصد و سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۳ درصد بوده است. بر این اساس امیدواریم هدفگذاری رشد ۲۵ درصدی بانک مرکزی برای نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ محقق شود.

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 43677

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha