بانک ها تمایلی به اعطای وام و تسهیلات به بخش تولید ندارند/فروش املاک مازاد بانکها اتفاق نخواهد افتاد/بانکها دچار ناترازی سرمایه ای هم هستند

اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی گفت: ترجمه ناترازی این است که میزان منابع نقد کنونی بانکها نسبت به مراجعاتی که برای دریافت وام می شود بسیار کم است، ضمن اینکه بانکها دچار ناترازی سرمایه ای هم هستند که معتقدند یا دولت باید در بانکهای دولتی افزایش سرمایه بدهد یا بدهی خود را به نظام بانکی پس دهد اما دولت توجهی به خواسته ها و مطالبات بانکها ندارد و بارها و بارها نشان داده فقط و فقر به دنبال پیش بردن مسائل با گفتار درمانی بی خاصیت است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی عدم ارائه تسهیلات و وام به بخش تولید و بی تفاوتی های صورت گرفته نسبت به حمایت مالی از بخش توید گفت: یکی از موضوعاتی که همواره بنگاه های تولیدی نسبت بدان گلایه دارند فقدان سرمایه درگردش کافی برای تامین و تهیه مواد اولیه تولید کالاست. عدم تامین مالی تولید در نهایت به کاهش تولید و عرضه بسیار کم منجر می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بنگاه های تولیدی نظام بانکی را مقصر اصلی این موضوع می دانند چرا که بانک ها تمایلی به اعطای وام و تسهیلات به بخش تولید ندارند در حالی که دولت به بانک تکلیف می کند منابع مورد نیاز تولید را در قالب وام ارائه دهد اما دولت به این موضوع توجه ندارد که ناترازی بانکها مانع از تامین مالی بخش تولید می شود.

آلبرت بغزیان گفت: در صورتی که دولت نظام بانکی را برای اعطای تسهیلات به بخش مولد تجت فشار قرار دهد بانکها چاره ای به غیر از استقراض از بانک مرکزی ندارند، موضوعی که زمینه ساز ناترازی های بزرگتر در نظام بانکی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درخصوص بنگاه داری بانکها و تاثیر گذاری این عامل روی عدم اعطای تسهیلات به بخش مولد گفت: خرید املاک و مستغلات توسط نظام بانکی نتیجه ای جز بلوکه شدن منابع مالی بانکها در برج ها و مال ها نداشته است. از سوی دیگر عدم توانایی بانکها برای دریافت وام و بهره از ابربدهکاران و بدهکاران باعث تضعیف بنیه مالی بانکها شده و چون بانکها یا نمی توانند یا مایل نیستند املاک مازاد خود را بفروشند و چون بخشی از سپرده های مردمی یا منابع بانکی صرف خرید املاک و مستغلات شده پس بانکها توانی برای حمایت مالی و تزریق منابع مالی به بخش تولید را ندارند.

آلبرت بغزیان در خصوص بدهکار بزرگی چون دولت به نظام بانکی کشور نیز گفت: بانکهای ایران نه تنها ناتوان از پس گرفتن منابع مالی اعطا شده به بدهکاران بزرگ و ابربدهکاران هستند؛ بلکه نمی توانند وام و تسهیلات و منابعی که به دولت داده اند را پس بگیرند، پس بانکها از چند جهت گرفتار شده اند خواسته و ناخواسته.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: ترجمه ناترازی این است که میزان منابع نقد کنونی بانکها نسبت به مراجعاتی که برای دریافت وام می شود بسیار کم است، ضمن اینکه بانکها دچار ناترازی سرمایه ای هم هستند که معتقدند یا دولت باید در بانکهای دولتی افزایش سرمایه بدهد یا بدهی خود را به نظام بانکی پس دهد اما دولت توجهی به خواسته ها و مطالبات بانکها ندارد و بارها و بارها نشان داده فقط و فقر به دنبال پیش بردن مسائل با گفتار درمانی بی خاصیت است.

آلبرت بغزیان کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: دولتی که خود ایجادکننده ناترازی است نمی تواند مدعی شود که زمینه ساز کاهش رشد نقدینگی و حامی تولید است به این خاطر آنچه در خصوص حمایت دولت از بخش تولیدی مطرح می شود با آنچه در واقعیت شاهد هستیم بسیار متفاوت و حتی متناقض است.

۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳
کد خبر: 46749

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha