طلا و سکه نمی‌خریم/حباب بازارهای دارایی بزرگ‌تر شد

برخلاف تقاضای زیاد از سوی افراد جامعه، معامله‌گران از خرید طلا و سکه اجتناب می‌کنند. بررسی‌های به‌عمل آمده از بازار ارز و طلای تهران حاکی از آن است که حجم تقاضا افزایش یافته، اما معامله‌گران رسمی و صاحبان بنگاه‌های معاملاتی در میان این متقاضیان دیده نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در روزهای اخیر هراس ایجاد شده از بابت پاسخ ایران به حمله روز دوشنبه به کنسولگری شهر دمشق، سبب افزایش ریسک‌های سیاسی در بازار شده است. در چنین مواقعی افراد با در نظر گرفتن انتظارات تورمی اقدام به خرید ارز و طلا کرده که به تبع آن نرخ شاخص‌ها در این دو بازار افزایشی می‌شود. به‌طور مثال سکه طلا در بازار روزهای پایانی هفته گذشته با رشد قیمت بی‌سابقه خود در کانال ۴۵ میلیون تومانی معامله شد.

اما این در حالی است که تقریبا هیچ یک از فروشندگان سکه حاضر به خرید این کالای سرمایه‌ای در سطوح قیمتی این‌چنینی نیستند. به عقیده این افراد در حال حاضر به واسطه رشد سطح نگرانی‌ها حباب قیمتی چشمگیری در ارز و سکه تشکیل شده و احتمال از بین رفتن این حباب وجود دارد در نتیجه نرخ‌های بازار قابل اعتماد نیستند. قیمت قطعات مختلف خانواده سکه طلا در بازار روز پنج‌شنبه به ترتیب برابر بود با ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای سکه طلای طرح جدید (با اختلافی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز چهارشنبه)، ۲۸ میلیون تومان برای نیم سکه و ۱۸ میلیون تومان برای ربع سکه. همچنین گفتنی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در این روز با رشد ۱۲۵ هزار تومانی در رقم ۳ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان معامله شد. البته باید گفت که تمام بار افزایشی قیمت سکه بر دوش هیجانات نیست و رشد قیمت جهانی اونس طلا نیز تاثیر چشمگیری بر سبز بودن تابلوهای بازار این فلز زرد دارد.

دلار تهران روی موج هیجانات

بازتاب تشدید هیجانات سیاسی در بازار ارز نیز قابل مشاهده است. تقریبا تمامی ارزهای شاخص بازار غیررسمی در روز پنج‌شنبه روندهای افزایشی قابل توجهی را تجربه کردند. نرخ دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه به استراحت پرداخته و با رشد اندک ۵۰ تومانی در رقم ۶۳ هزار تومان معامله می‌شد، تا واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود هزار و ۵۰ تومان رشد به رقم ۶۴ هزار و ۵۰ تومان رسید. یورو و پوند نیز در این روز با رشد قیمت‌های هزار و ۴۵۰ تومانی و هزار و ۷۰۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان و ۸۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شدند. این در حالی است که نرخ ارزهای مذکور در بازار متشکل ارز و طلای کشور تفاوت چشمگیری نداشته و در همان کانال‌های قیمتی پیشین خود معامله می‌شوند.

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۷
کد خبر: 54072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha