بورس نمایانگر وضعیت کلان اقتصادی و سیاسی است/بخش قابل توجهی از ریزش های بورس ناشی از مسائل منطقه است/باید منتظر  تحولاتی باشیم که درعرصه بین الملل خصوصا انتخابات آمریکا رخ می دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: وقتی شرایط با ثبات شود و آرامش برقرار شود آن زمان می توان درخصوص عملکرد دولتمردان اقتصادی نظر قطعی داد اما در شرایط فعلی عکس العملی که بازار نشان می دهد ناشی از سیاستهای دولت نیست بلکه مرتبط با حوادث منطقه ای است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص فراز و فرودهای بورس و دلایل ریزش های اخیر بورس گفت: این واقعیت که بورس نمایانگر وضعیت اقتصادی وسیاسی کشور است را نمی توان نادیده گرفت. طی هفته های گذشته کارشناسان مخالف دولت نسبت به وضعیت بورس اعتراض داشتند اما این اعتراض به جا نبود چرا که بورس نمایانگر وضعیت کلان اقتصادی و سیاسی است.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: فرض بگیرید وزیر اقتصاد با شاخص سازی و عدد سازی و سیاست های ظاهری شاخص را بالا ببرد وقتی این شاخص و این آمارسازی ها با واقعیت های اقتصادی کشور سازگاری و تطابق نداشته باشد بی ارزش است.
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد یادآور شد: بورس دما سنج اقتصاد است و وضعیت شاخص های کلان اقتصاد را نشان می دهد با توجه به اینکه مسائل سیاسی روی مسائل اقتصادی اثرگذارند لذا اگر وضعیت بورس خارج از نمودارهایی بود که طی هفته های گذشته شاهد آن بودیم قطعا غیر طبیعی است.
وی در این باره بیان داشت: آنچه که در شاخص بورس رخ داده و وضعیتی که وجود دارد نشان دهنده وضعیت منطقه است. بخشی از وضعیت منطقه تابع سیاست های جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه و سیاست های کلی اروپا، امریکا و اسرائیل است. با اینکه عملا نظام جمهوری اسلامی و شخص رئیس جمهور علاقمند به تنش نظامی نبوده و نیستند و از ابتدای امر جمهوری اسلامی علاقه ای به بالا گرفتن تنش ها نداشت اما تنش نظامی و ترورهای مقامات داخلی و محور مقاومت از سوی اسرائیل آغاز شد لذا ناخواسته بحران سیاسی به اقتصاد کشور سرریز شد.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: در طول بیش از سه ماه گذشته که آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور در دولت مستقر شدند شاهد ترور چندین شخصیت مهم محور مقاومت و تنی چند از فرماندهان ایرانی بوده ایم، این ترورها روی مسائل سیاست خارجی داخلی و منطقه اثرگذاشت و به تبع این وضعیت شاخص های اقتصادی نیز دچار افت وخیزهایی شدند که نمونه بارز آن اثرگذاری منفی روی بورس بوده است.
کارشناس وتحلیلگر اقتصادی یادآور شد: بخش قابل توجهی از ریزش های بورس ناشی از مسائل منطقه است، مسائل منطقه اثرات شدید و سریعی روی شاخص های اقتصادی به جا می گذارد مثل افزایش نرخ ارز یا ریزش مکرر سهام در بورس.
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان معتقد است: به باور کارشناسان اقتصادی میزان قدرت و اثرگذاری تحولات منطقه ای به مراتب بیشتر از سیاستهای اعمال شده توسط دولت است، پس در چنین شرایطی نباید منتظر وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی بود، بلکه باید منتظر کارکرد و اثرگذاری دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه باشیم که آیا می تواند بحران منطقه را کنترل کند یا خیر؟
وی در این باره یادآور شد: در کنار سیاست خارجی وزارت امور خارجه بحث حوزه نظامی هم در مسائل اقتصادی بسیار تاثیرگذار است به این معنا که مصاحبه و سخنان و اظهارات فرماندهان نظامی نیز طبیعتا روی اقتصاد تاثیر گذار است بنابراین همه مسائل دست به دست هم داد و منجر به تغییر معادلاتی شد که اقتصاد و بورس کشو ر را نیز از خود متاثر کرد.
رحمان سعادت با اشاره به اینکه انتخابات آمریکا در تحولات بین المللی و منطقه ای تاثیر گذار است گفت: نظرسنجی های یک هفته گذشته نشان می دهد ترامپ از خانم هریس پیشی گرفته با توجه به اینکه ترامپ بر حمله اسرائیل به ایران تاکید دارد این موضوع در بی تعادلی بازارها بسیار اثرگذار است با این حال با توجه به اینکه در آستانه آغاز سال جدید میلادی هستیم و ممکن است برخی طرفین مناقشه مایل به کاهش تنش ها باشند لذا باید منتظر تحولاتی باشیم که درعرصه بین الملل رخ می دهد. عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: وقتی شرایط با ثبات شود و آرامش برقرار شود آن زمان می توان درخصوص عملکرد دولتمردان اقتصادی نظر قطعی داد اما در شرایط فعلی عکس العملی که بازار نشان می دهد ناشی از سیاستهای دولت نیست بلکه مرتبط با حوادث منطقه ای است.

۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 61250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha