دولت اجازه دهد سازمان بورس مستقل باقی بماند/آقای دهقان دهنوی تا این لحظه خوب کار کرده اند/انتخاب مدیران بورس توسط وزرا قابل قبول نیست

کارشناس بورس گفت: استارت کار اعطای مجوزها از یک سال پیش در بورس زده شده اما در  زمان اقای دهقان دهنوی اجرا شد . امروز اهالی بازار سرمایه در روند اصلاحاتی که دربورس باید صورت بگیرد متقاضی این موضوع هستند که هر گونه محدودیت دستوری یا انحصاراتی که به مجوزهای خاص تبدیل می شود یا رانت های بخصوص را برای عده معدودی در این سازمان ایجاد می کند باید حذف شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار سهام در روزهای گذشته با افت و خیزهایی رو به رو بوده است. موضوعی که شاید یکی از عادی ترین مسائل در بورس باشد اما آنچه برای فعالین این بازار بسیار مهم است و تا حدودی می تواند تنش ها و چالش های بورس را کاهش دهد فاصله گرفتن این سازمان از دولت یا دستورات و انتخاب مدیرانی است که مجبورند برای دولت کار کنند نه برای حفظ منافع اهالی بازار سهام. فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سهام در گفت و گو با رادار اقتصاد محورهای مورد نظر اهالی بازار سرمایه و درخواست های آنها را ازدولت بیان کرده است.

فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد به چند موضوع مهم درخصوص فعالیت ها، سیاست گذاری ها و مدیریت سازمان بورس پرداخت و در این باره گفت: یکی از مواردی که برای سازمان بورس یک جهش بزرگ و التیام بسیار خوبی است عدم کسری بودجه دولت و عدم تامین کسری بودجه دولت از سازمان بورس است. اگر دولت یا دولت ها رویکرد اصلاحی و انضباطی نسبت به میزان هزینه های خود داشته باشند، بودجه های عمومی تحت نظارت شدید باشد و بودجه انبساطی تدوین نشود، بودجه ای که کسری بالایی نداشته باشد، آن زمان بورس در وضعیت و بستر مطمئن تری به فعالیت خود ادامه می دهد،لذا این موضوع یکی از موارد اصلاحی است که دولت برای نجات بورس باید بدان توجه ویژه داشته باشد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: وقت دولت کسری بودجه دارد مجبور است دست به دامان بورس و بانک مرکزی شود. در چنین وضعیتی، حاکمیت و استقلال سازمان بورس و بانک مرکزی مخدوش شود، لذا همانطور که خود آقای رئیسی گفتند ما از بازار سرمایه به عنوان قلک  استفاده نمی کنیم، امیدواریم دولت جدید با رعایت نضباط مالی اجازه دهد سازمان بورس به عنوان حافظ منافع سهامدار حداقل پنجاه میلیون نفر و بانک مرکزی هم به عنوان نهاد مستقل فعالیت های مربوط به خود را به خوبی انجام دهند.

آقا بزرگی در این باره توضیح داد: در غیر این صورت اگر دولت بورس و بانک مرکزی را به عنوان تامین کننده نقدینگی خود ببیند به هر حال باید منتظر شوک های بزرگی بر این دو نهاد باشیم و اصلاحات انجام شده به سرعت رنگ می بازند و آثار آنها از بین می رود. ضمن اینکه دولت باید توجه ویژه ای به انجام تکالیف قانونی اصل ۴۴ قانون اساسی خود به منظور کوچک سازی دولت و واگذاری دارایی های مازاد به بخش خصوصی به منظور افزایش بهره وری و در حقیقت درگیر کردن بخش خصوصی در امر تولید باشد که این موضوع از طریق سازمان بورس هدایت و اجرا می شود.

فردین آقا بزرگی بر این موضوع تاکید کرد که موضوع تامین مالی دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی باید اصلاح شود گفت: یکی از نکاتی که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما برخلاف چشم انداز و هدف گذاری که در سازمان بورس در گذشته داشتیم که تیتر هدف گذاری این سازمان این بود که سازمان بورس مکانی است به منظور تامین مالی دولت به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای صادراتی و نفتی، قطعا فعالین بازار سرمایه و اهالی بازار سرمایه از دولت و همه مسوولین می خواهند که این هدف گذاری را به سرعت اصلاح کنند. چرا که  سازمان بورس باید در جهت تامین مالی بنگاه های تولیدی با محوریت بخش خصوصی اداره شود. ضمن اینکه دولت باید روی قیمت گذاری دستوری در همه بازارها و در بورس خط قرمز بکشد و انتخابات و انتصابات درراس شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان بورس با نگاه گرایش های بخش خصوصی انجام  شود. یعنی نگاه اقتصاد گرایانه بر آن حاکم باشد نه صرفا دستوری.

کارشناس بورس وبازار سهام درباره اهمیت تحولات اصولی و علمی در بورس گفت: مهمترین نکته ای که در ارتباط با سیر تکاملی و تحول بازار سرمایه و متولی کار که سازمان بورس است باید مورد توجه قرار بگیرد توجه مدیران به تکمیل فعالیتهایی است که باید در بورس انحام شود. مثلا به عنوان نمونه استارت کار اعطای مجوزها از یک سال پیش در بورس زده شده اما در  زمان اقای دهقان دهنوی اجرا شد . امروز اهالی بازار سرمایه در روند اصلاحاتی که دربورس باید صورت بگیرد متقاضی این موضوع هستند که هر گونه محدودیت دستوری یا انحصاراتی که به مجوزهای خاص تبدیل می شود یا رانت های بخصوص را برای عده معدودی در این سازمان ایجاد می کند باید حذف شود.

فردین آقا بزرگی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه به هر حال توسعه کمی وکیفی سازمان بورس هم به تبع افزایش کدهای سهامداری که از پنج میلیون به پنجاه میلیون رسیده اجتناب ناپذیر بود. البته این موضوع در زمان مدیریت آقای دهقان دهنوی تا به این لحظه به خوبی پیگیری شده البته بین انتظاراتی که فعالین بازار سرمایه دارند با برنامه هایی که اجرا شده تناسب خاصی دیده نمی شود به این دلیل که انتظارات بیشتر از فعالیت های انجام شده است.

وی در این باره توضیح داد: مثلا نزدیک به یک سال است که از اعطای مجوز به شرکت های کارگزاری سخن گفته می شود اما بنا به اظهار نظر مسوولین تا کنون هیچ شرکتی نتوانسته مجوز بگیرد. به هر حال تغییرات و تحولات در بورس اجتناب ناپذیر بوده و روندی است که مدیران آن را دست به دست می کنند. من فکر می کنم محور توجه مسوولین عالی رتبه برای انتخاب روسای سازمان و اعضای هیات مدیره سازمان بورس باید ناظر به انتخاب از بخش خصوصی باشد.   فارغ از اینکه شورای عالی بورسی داریم، قطعا قانونگذاری سازمان بورس نیز باید دچار اصلاحاتی جدی شود یعنی نقش دولت در این سازمان بسیار کاهش بیابد.  شورای عالی بورس متشکل از  شش وزیربا چهار نماینده مجلس است که که حکم آنها توسط وزیر اقتصاد امضاء می شود.

وی در این باره تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد در نهایت تفکر دولتی تا چه حد بر بورس حاکم است هر چند دولت به عنوان بنگاه اقتصادی لازم است به برخی از ابعاد ورود پیدا کند صرفا در جهت نظارت نه در جهت امور اجرایی. اما دولت با همین تفکرات که قیمت گذاری دستوری را در بورس دنبال کنند و در تصمیمات خود تناقضاتی داشته باشند که روند بورس را برهم بزند، شبیه التهاب سال ۹۹ ، چنین رویکرد و سیستم مدیریتی اصلا به نفع سهامداران نیست و حتما باید اصلاح شود. چرا که منافع بلند مدت پنجاه میلیون سهامدار باید در برنامه ها و سیاست گذاری ها لحاظ شود.
فردین آقا بزرگی در خصوص مواردی که رئیس سازمان بورس باید بدان توجه داشته باشد و ویژگی های مدیریت سازمان بورس گفت: فردی که به عنوان رئیس بورس و اعضای هیئت مدیره سازمان انتخاب می شوند باید به این موضوع اعتقاد داشته باشند که بورس یک نهاد مستقل است که در حقیقت باید حافظ منافع پنجاه میلیون نفر باشد نه دستگاهی که منتظر دریافت دستور از سوی دولت و اجرای آنها باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:به هر حال آنچه به عنوان مهمترین ویژگی های رئیس بورس لازم است داشتن تجارب مرتبط و مفید در زمینه کسب و کار و تجارت است. درست مثل اعضای اتاق بازرگانی که خود دست اندرکار تولید هستند، یعنی با ساز و کار با نواقص و نیازها آشنا هستند .هر چند از لحاظ آکادمیک ادبیات دانشگاهی برای رئیس سازمان بورس مهم است اما در حقیقت رویکرد ونگاه اصلی می بایست به زمینه شغلی مرتبط با فضای کسب وکار برگردد که این تلقی ایجاد نشود که مدیر انتخاب شده با فضای کاری بورس آشنا نیست.

آقا بزرگی در پایان خاطر نشان کرد: لذا مدیر بورس باید با صنایع وشرکت های بورس آشنا باشد. ضمن اینکه انتخاب مدیران بورس توسط وزرا یعنی انتخاب یک مدیر دولتی برای بورس که قابل قبول نیست.  سال گذشته بعد از دو جا به جایی درراس هرم سازمان بورس با حکم مستقیم اقای دژپسند، آقای دهقان دهنوی که معاون وزیر کار بودند بر سر کار آمدند و تصادفا هم تا این لحظه خوب کار کرده اند اما نکته و حرف مهم ما این است که نگاه و انتخاب رئیس سازمان نباید دولتی باشد چون طبیعتا گرایشاتی به سمت دولت خواهد داشت.

۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 20071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha