در صورت تاخیر در معرفی رئیس کل بانک مرکزی با تورم‌های سنگین‌تری روبرو می‌شویم/ ترجیح کارشناسان این است که دکتر کمیجانی در سمت خود باقی بمانند/دولت زودتر تصمیم بگیرد!

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در صورت عدم اصلاحات لازم در کوتاه ترین زمان ممکن توسط رئیس بانک مرکزی، روز به روز باید منتظر سخت تر شدن اوضاع اقتصادی و تبعات اجتماعی و امنیتی که در کشور ایجاد می شود باشیم. بهتر است اگررئیس کل بانک مرکزی با ویژگی های ایده آل نداریم، در حال حاضر رئیس فعلی تغییر نکند.ترجیح کارشناسان این است که دکتر کمیجانی در سمت خود بمانند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با اینکه اعضای هیات دولت بخصوص بخش اقتصادی مشخص شده است اما همچنان انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در هاله ای از ابهام است و مشخص نیست آیا رئیس بانک مرکزی به زودی انتخاب می شود یا خیر؟ دکتر کامران ندری اقتصاد دان و عضو پژوهشکده پولی و بانکی و استاد دانشگاه درباره تبعات ناشی از عدم انتخاب رئیس بانک مرکزی روی بخش های مختلف اقتصاد کشور با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در خصوص مساله انتخاب رئیس بانک مرکزی و حساسیت های این مساله گفت: اگر انتخاب  روسای بانک مرکزی که در دولت های گذشته صورت گرفته را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهیم، می توان گفت انتخاب های نه چندان درستی که به نوعی می توان گفت برخی انتخاب ها و چهره ها بسیار ناکارآمد بوده اند، هم ضرورت انتخاب رئیس کل بانک مرکزی با داشتن همه شرایط لازم برای چنین سمتی را برجسته تر می کند، هم اینکه کارشناسان اقتصادی ناظر به همین موضوع معتقدند اگر قرار است با مشخصات روسای بانک مرکزی ناکارآمد، یک بار دیگر رئیس بانک مرکزی با چنین ویژگی هایی انتخاب شود بهتر است چنین انتخابی اصلا صورت نگیرد. 

وی در این موضوع خاطر نشان کرد: یعنی از نظر کارشناسان اقتصادی بهتر است رئیس بانک مرکزی اگر با ویژگی های ایده آل صورت نگیرد، در حال حاضر تغییر نکند. بنابراین ترجیح کارشناسان و متخصصان امر این است که آقای دکتر کمیجانی همچنان در سمت خود بمانند، کار خود را ادامه دهند تا شاهد تغییر آنچنانی در بانک مرکزی نباشیم. 

استاد اقتصاد و عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: از این منظر انتخاب رئیس بانک مرکزی مهم است، چرا که رئیس بانک مرکزی باید قدرت اصلاحات اساسی و ایجاد تغییر در نظام بانکی کشور را داشته باشد. به هر حال این موضوع در وضعیت کنونی اقتصاد ایران نکته بسیار مهمی است. با توجه به اینکه در حال حاضر هنوز برنامه اصلاحات اقتصادی دولت جدید مشخص نشده، در خصوص اصلاحات لازم در بانک مرکزی  یا باید آقای دکتر کمیجانی و تیم ایشان برنامه اصلاحی مناسبی ارائه دهند و اجرا کنند یا هر چه زودتر رئیس جدید بانک مرکزی انتخاب شود تا مدیر جدیدی که جایگزین رئیس بانک مرکزی می شود برنامه اصلاحات بانکی مورد نظر خود را ارائه دهد. 

استاد اقتصاد درباره لازم ترین اصلاحات بانکی گفت: به هر حال اصلاح نظام بانکی در ایران کار چندان ساده ای نیست و به آسانی صورت نمی گیرد. ضمنا در این موضوع هنوز شفاف نشده که به چه میزانی با دولت جدید رایزنی و مشورت صورت گرفته، آیا دولت برای این منظور حاضر به همکاری با تیم رئیس کنونی بانک مرکزی است یا می خواهد با  تیم  و گروه جدید مورد نظر خود کار کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در این باره تصریح کرد: به هر حال یکی از حساس ترین نهادهایی که تصمیم گیری برای آن به وسعت تصمیم گیری برای بخش مهمی از اقتصاد کشور است همین بانک مرکزی است. لذا هر تصمیمی که دولت برای بانک مرکزی و انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی می گیرد باید با دقت زیادی همراه باشد. یعنی مبتنی بر دانش روز و تجربه دنیا باشد تا براین اساس برای برنامه‌ریزی های دقیق نظام بانکی کشور که در بانک مرکزی انجام می شود با کمترین چالش و مشکل رو به رو باشیم. 

ندری در این موضوع خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انتخاب رئیس بانک مرکزی و تصمیمات و سیاست گذاری های وی روی اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است، یعنی می‌تواند روی بدنه اقتصاد کشور و اصلاح نظام بانکی تأثیر بگذارد، لذا این مساله باید با حساسیت و ظرافت ویژه ای دنبال شود. اصلاح نظام بانکی مقوله‌ای است که در بیش از دو دهه گذشته در اقتصاد ما مطرح بوده اما تا به حال در این موضوع اقدام جدی صورت داده نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق خاطر نشان کرد: ضمن اینکه مسئله اصلاح بانکی را نمی توان فقط در حیطه دولتی دانست و به دولت نسبت داد چرا که همکاری سه قوه در موضوع  اصلاح نظام بانکی بسیار واجب و مهم است. حتی می توان گفت این موضوع فراقوه ای است. چرا که در اقتصاد ایران خیلی از مسائل با هماهنگی و تعامل بین دو قوه نتیجه نمی گیرد، بلکه باید با تایید رهبر معظم انقلاب صورت بگیرد،  بنابراین پیش می آید که حتی معمولاً قوا به حیطه برخی مسائل ورود نمی‌کنند، چون آن حیطه تحت نظر رهبری انقلاب است. در چنین شرایطی معمولاً سه قوه، بدون دریافت نظر رهبری در این حوزه‌ها ورود نمی‌کنند، بنابراین علاوه بر این که در این موضوع سه قوه باید با هم هماهنگ باشند باید با دیدگاه و نظرات رهبری هم هماهنگ باشند. مثل بعضی سیاستهای پولی که مسئله ای کاملا فراقوه ای است که باید از طریق رهبر معظم انقلاب حل شود، لذا انتخاب رئیس کل بانک مرکزی مسئله بسیار مهمی است و نمی توان انتظار داشت مشکلات حول این موضوع به طور کامل حل شود. 

کامران ندری در ادامه با اشاره به اینکه عدم انتخاب رئیس بانک مرکزی یا مشخص کردن این موضوع که آیا رئیس کنونی بانک مرکزی می تواند به کار خود ادامه دهد تبعاتی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد گفت: برای حل مسائل بانکی لازم است در کلیه سطوح حاکمیتی در کشور شاهد هماهنگی ویژه ای باشیم. یکی از آنها انتخاب رئیس بانک مرکزی است. در صورت عدم تعیین تکلیف رئیس بانک مرکزی قطعا در حوزه در برنامه‌ریزی های مختلف نظام بانکی و از آن مهم‌تر در حوزه تخصیص اعتبارات مالی دچار مشکلات بزرگی می شویم، مسائلی که تبعات اجتماعی ناشی از ناکارآمدی آن می تواند چالش های جدیدی را برای کشور ایجاد کند. 

وی در ادامه بیان داشت: قطعا عدم توجه به مسائل بانکی که یک نمونه آن می تواند ورشکستگی بعضی از بانک ها و بنگاههای مالی باشد تبعات اجتماعی سنگینی خواهد داشت و اقتصاد کشور نیز از آن دچار لطمات جدی می شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: مسئله بعدی هم عدم کنترل تورم است. اگر رئیس بانک مرکزی مشخص نشود و تصمیم جدی برای اصلاحات در نظام پولی و بانکی کشور اتخاذ نشود، هم در حوزه تخصیص اعتبارات و هم در حوزه پولی با پدیده تورم های سنگین تری روبرو می شویم. در واقع تخصیص اعتبارات با ناکارآمدی و در سطح کلان با مشکل تورم مزمن و فزاینده رو به بالا روبرو می‌شود. در صورت عدم اصلاحات لازم در کوتاه ترین زمان ممکن توسط رئیس بانک مرکزی و تداوم این دو مشکل، روز به روز باید منتظر سخت تر شدن اوضاع اقتصادی و تبعات اجتماعی و امنیتی که در  کشور  ایجاد می شود باشیم.

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 20206

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha