از برخی ادعاهایی که نامزدهای ریاست جمهوری مطرح می کنند مرغ پخته هم می خندد!/وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران  با پتانسیل های اقتصادی همخوانی ندارد/ادعای تک نرخی کردن تورم به سخره گرفتن شعور مردم است

تحلیلگر اقتصادی گفت: موضوعاتی مثل ادعای تک نرخی کردن تورم وقتی بیان می شود به نوعی به سخره گرفتن شعور مردم و توهین به شعور عمومی است. اینجا این مساله مهم مطرح می شود که این نامزد ریاست جمهوری درکی از تورم ندارد و نمی داند تورم چگونه کنترل می شود نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره ها مسائلی مطرح می کنند که مرغ پخته هم بعد از شنیدن آن می خندد!

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد درخصوص وعده های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و آنچه محقق شدنی و نشدنی است، گفت: اولین موضوعی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدان آگاه باشند این است که بدانند اصلی ترین مطالبات مردم در حوزه اقتصادی چیست؟ اولین مطالبه مردم در حوزه اقتصادی زمینه سازی های لازم برای پایداری اقتصاد تا در نهایت شاهد رشد تولید، رشد سرمایه گذاری و رونق تولید و افزایش اشتغال، افزایش سطح رفاه عمومی و درآمد مردم و کاهش تورم است.
وی در این باره گفت: وقتی از افزایش رفاه گفته می شود به معنای افزایش درآمد و از سوی دیگر کاهش تورم است. مردم خواهان ایجاد ثبات درهمه حوزه ها هستند چرا که مشکل اصلی اقتصاد ما بی ثباتی و عدم ثبات در بازارهای مختلف است. بی ثباتی اقتصاد، تصمیم گیری نسبت به آینده اقتصاد را سخت و اقتصاد ایران را پیش بینی ناپذیر کرده است.
قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: با توجه به ظرفیت های اقتصاد ایران، مردم خواستار تغییر وضعیت اقتصادی کشور هستند چرا که به خوبی می دانند وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران با پتانسیل های اقتصادی کشور همخوانی ندارد و فقر امروز ایران شایسته این ملت نیست.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درخصوص اینکه واقعیت ها با راهکارها در مناظرات باید بیان شود گفت: به طور مثال مجلس و دولت چهار سال درگیر واردات خودروی کار کرده اند و هنوز مشخص نیست واردات آزاد می شود یا خیر، یا منتظر رقابت در صنعت خودروسازی باشیم یا نه؟ بحثی که به هیچ وجه شایسته مردم ایران نیست سال هاست بین مجلس و دولت ومجمع تشخیص مصلحت در رفت و آمد و کش و قوس است چرا که این موضوع در سطح کلان اقتصادی بسیار مهم است.
وی در خصوص سایر موضوعاتی که در مناظره ها باید شفاف تصریح شود، گفت: آزادی هایی که در مباحث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از مردم جامعه دریغ شده، فیلترینگ فضای مجازی که به شدت روی فعالیت های اقتصادی و ارتباطات در حوزه جهانی اثر منفی گذاشته و مباحث مرتبط با آزادی های اجتماعی و کرامت انسانی نیز از جمله موضوعات مهمی است که بخشی از مطالبه اقشار مختلف جامعه است که باید به صورت روشن درباره آن سخن گفته شود.
وی در این باره بیان داشت: مساله حائز اهمیت این است نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز افراد امتحان پس نداده ای نیستند که ادعا شود این دوره متفاوت از دوره های قبلی است چرا که همه این گزینه ها در طی چهار دهه گذشته در مراکز مختلفی بوده اند که مهم بوده مثل مجلس و دولت.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: به عنوان مثال آقای قاضی زاده که دوره گذشته تاکید کرد مشکل بورس را سه روزه حل می کنم، با گذشت سه هزار روز هم نمی تواند کاری از پیش ببرد، ضمن اینکه ایشان معاون رئیس جمهور و در دولت بوده و می توانسته منشاء اثر باشد؛ با این حال نه تنها مشکل بورس حل نشد،بلکه اهالی بورس را به خاک سیاه نشاندند.
قدرت اله امام وردی یادآور شد: موضوعاتی مثل ادعای تک نرخی کردن تورم وقتی بیان می شود به نوعی به سخره گرفتن شعور مردم و توهین به شعور عمومی است. اینجا این مساله مهم مطرح می شود یا این نامزد ریاست جمهوری درکی از تورم ندارد و نمی داند تورم چگونه کنترل می شود و یا اینکه کارشناس نماها مطالبی به وی منتقل می کنند و نامزد ریاست جمهوری نیز در مناظره ها مطرح می کند که مرغ پخته هم بعد از شنیدن آن می خندد!
وی خاطر نشان کرد: تورم پدیده ای است که اقتصاد ایران نیم قرن درگیر آن است، تورم دو رقمی بالای ۲۰ درصد که اینک هسته تورم به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.اگر در کوتاه مدت کاری برای کمتر کردن عدد تورم انجام دهیم قطعا موقتی است، یعنی در بلند مدت تورمی کاهش یافته نخواهیم داشت. اگر بخواهیم هسته مقاوم تورم دو رقمی بلند مدتی را کاهش دهیم باید برنامه ای بلند مدت مثلا بیش از ده سال داشته باشیم، برنامه ای که در همه دولتها مبنا باشد نه اینکه این دولت عملیاتی کند و دولت دیگری اعتقاد به آن نداشته باشد. برنامه کاهش نرخ تورم به دولتی که هشت سال روی کار باشد نمی رسد لذا در دولتهای بعدی نیز باید اجرا شود.
وی درخصوص وعده های مرتبط با تک نرخی کردن تورم گفت: وقتی چنین وعده هایی از افرادی می شنویم که جزء کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هستند متوجه می شویم جز عوامفریبی و پوپولیسم کاری نمی کنند، البته دادن چنین وعده هایی نشای از نبود فضای کارشناسی و عدم ارج نهادن به مقام اساتید اقتصادی است در حالی که اگر از نخبگان و اساتید اقتصادی استفاده شود مسائل غیر قابل انجام آن هم در کوتاه مدت بیان نمی شود.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: وقتی همه وعده وعیدها همه در چنین چارچوبی قرار دارند چگونه می توان باور کرد برای حل مشکلات اقتصادی برنامه وجود دارد یا اینکه نامزدها با واقعیت اقتصاد، ظرفیت ها و راهکارهای حل مشکلات اقتصادی آشنا هستند؟

۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 56783

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha