بخشی از تورمی که در جامعه وجود دارد به دلیل نقدینگی بالاست/نظام بانکی علاقه ای به حمایت از بخش تولید و اعطای تسهیلات به فعالیت های مولد ندارد

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا گفت: وقتی تولید کننده در تابستان و زمستان با ناترازی برق و گاز مواجه است چگونه می توان انتظار داشت کالای بیشتری تولید کند که با افزایش عرضه،کاهش نرخ تورم رقم بخورد. امروز مهمترین مسوولیت دولت رفع ناترازیهای انرژی  برای حمایت از تولید و بازاراست.در صورت تحقق موارد اشاره شده با پشت سر گذاشتن چالش های موجود، می توانیم منتظر رشد تولید و رشد اقتصادی و افزایش درآمد مردم باشیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مهمترین مطالبه مردم ورهبر معظم انقلاب از دولت در خصوص موضوع کنترل و کاهش نرخ تورم براساس رهنمودهای ایشان در آخرین دیدار با دولتمردان گفت: با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب در خصوص رشد شاخص های کلان اقتصادی در دولت سیزدهم اما موضوع کاهش نرخ تورم همچنان یکی از اصلی ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب و مردم از دولتمردان و مسوولین ذی ربط به شمار می رود موضوعی که مسوولین برای تحقق آن باید بیش از پیش تلاش کنند.

حسینی کیا درباره راه های کاهش نرخ تورم معتقد است: مدیریت بیشتر و بهتر نقدینگی در کاهش نرخ تورم موثر است، لذا توصیه می شود دولت در کنار بانک مرکزی سیاست کنترل رشد نقدینگی را بهتر از قبل مدیریت کند تا بخشی از تورمی که از این موضوع ایجاد می شود کنترل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: کاهش نرخ تورم رابطه مستقیمی با افزایش تولید و عرضه بیشتر کالا دارد به این خاطر انتظار می رود دولت و بانک مرکزی نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال هدایت کنند موضوعی که منجر به آن می شود بخش زیادی از نقدینگی به بهترین شکل ممکن مهار و به کار گرفته شود.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا معتقد است: امروز بخشی از تورمی که در جامعه وجود دارد به دلیل نقدینگی بالاست، نقدینگی که اگر جهت داده شود قطعا بخشی از هدفی که خواهان رشد تولید است را محقق می کند اما شاهد هستیم متاسفانه نظام بانکی کشور علاقه ای به همکاری و حمایت بخش تولید و اعطای تسهیلات به فعالیت های مولد ندارد.

وی در این باره تصریح کرد: نظام بانکی حمایتی از بخش هایی که می توانند به اشتغالزایی بیشتر کمک کنند به عمل نمی آورند. با گذشت نزدیک به شش ماه از سال جاری هنوز یک ریال از وام های تبصره 18 پرداخت نشده است.

حسینی کیا خاطر نشان کرد: عدم ارائه تسهیلات از سوی نظام بانکی به بخش تولید به معنای عدم تحقق رشد و جهش تولید است در حالی که به خوبی می دانیم رشد تولید وابسته به تامین مالی است، بنابراین درکنار کنترل نقدینگی یعنی عدم ارائه تسهیلات به بخش های غیر مولد سیاست حمایت از بخش های مولد باید در دستور کار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: نیازمند تدوین و تصویب بسته حمایتی برای عموم در خصوص معافیت مالیاتی، تثبیت صادرات و کمک به صدور کسب و کارها و مجوزها هستیم، ضمن اینکه دولت باید با کسانی که در بخش تولید دست انداز ایجاد می کنند برخورد کند، اگر این موارد در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد قطعا منجر به رشد اقتصاد و افزایش سهم جی دی پی کشور می شود.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا تصریح نمود: کاهش تورم نیازمند رشد تولید است و رشد تولید منوط به تامین مالی و انرژی است. وقتی تولید کننده در تابستان و زمستان با ناترازی برق و گاز مواجه است چگونه می توان انتظار داشت کالای بیشتری تولید کند که با افزایش عرضه،کاهش نرخ تورم رقم بخورد.

وی در پایان گفت و گو تصریح نمود: امروز مهمترین مسوولیت دولت رفع ناترازیهای انرژی برای حمایت از تولید و بازاراست، در صورت تحقق موارد اشاره شده با پشت سر گذاشتن چالش های موجود، می توانیم منتظر رشد تولید و رشد اقتصادی و افزایش درآمد مردم باشیم.

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۱
کد خبر: 46647

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha